Clouds of Sils Maria

Jouw stem voor deze film:
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren6 sterren7 sterren8 sterren9 sterren10 sterren
(Nog geen stemmen)
Loading...

Koop deze film »

Recensie van Fransefilms.nl

Het idee van een film over de voorbijgaande tijd en actrices op hun retour stamt al uit 2008, toen Juliette Binoche met Olivier Assayas werkte op de set van L’heure d’été.Of eigenlijk nog eerder, want in 1985 werkte Olivier Assayas samen met André Téchiné aan de film Rendez-vous, waar, jawel, Juliette Binoche de hoofdrol in had. Meer dan 20 jaar later troffen ze elkaar weer en vanaf dat moment begon Assayas met het schrijven van een film met Binoche in de hoofdrol. Samen met de Amerikaanse actrice Kristen Stewart zet Binoche een oersterke acteerprestatie neer. Ze kruipt in de huid van een actrice in de nadagen van een rijke carrière.

De wereldberoemde actrice Maria Enders (Juliette Binoche) brak op 18-jarige leeftijd door met een rol in een film, Maloja Snake, waarin haar personage Sigrid haar bazin Helena tot zelfmoord drijft. De regisseur van die film – haar mentor – overlijdt, en dan krijgt ze van een jonge regisseur de vraag om in een toneelstuk te spelen dat gebaseerd is op deze film, maar dit keer in de rol van de bazin, Helena, de oudere vrouw. De rol van Sigrid is voor een jonge Hollywoodster, die meer in de belangstelling is door haar amoureuze escapades dan vanwege haar acteertalent.

Om zich voor te bereiden op haar rol in het theater trekt Maria Enders zich met haar assistente Valentine (Kristen Stewart) terug in de Zwitserse bergen, op de plek waar de oude regisseur zijn laatste levensdagen sleet. Het is het decor van de beroemde wolkenformatie ‘Malojaschlange’, een wolk die als een slang traag over de Malojapas naar boven komt zetten. In Clouds of Sils Maria is dit fenomeen het symbool van de tijd, die verraderlijk op de loer ligt.

Het was Valentine die Maria uiteindelijk overhaalde om de rol aan te nemen, en het is ook Valentine die Maria er doorheen moet slepen wanneer ze soms de moed verliest. Samen met haar jonge assistente oefent Maria de teksten, en ze maken lange wandelingen door de Alpen. Zo groeien ze naar elkaar toe en vervagen soms de grenzen tussen wat echt is en wat teksten zijn uit het toneelstuk. Als kijker word je daarbij bijna op het verkeerde been gezet, totdat je met een kleine aanwijzing merkt dat de twee niet zomaar aan het bekvechten zijn maar dat Maria haar tekst oefent.

Films over acteurs en actrices zijn niet altijd even enerverend en kunnen wat navelstaarderig worden, en daar heeft Clouds of Sils Maria soms ook wat last van. Maar op momenten dat dit de kop op steekt wordt al snel weer overgeschakeld op een volgende scène, met als hoogtepunten tussendoor steeds de prachtige Zwitserse natuur die de regisseur ten volle benut voor het schieten van mooie beelden. Het spel van Binoche en Stewart maakt deze film, en vooral die laatste verrast. We kennen haar natuurlijk van Hollywoodrollen, maar hier laat ze zien over genoeg acteertalent te beschikken voor rollen met wat meer inhoud. En passant probeert ze Maria Enders (en de kijker) er af en toe aan te herinneren dat populaire Hollywoodfilms ook een werkelijkheid tonen en wel degelijk ergens over gaan.

De voortschrijdende tijd, opgaande en neergaande carrières, verschillen van mening over interpretatie van film en toneel, dat alles is het onderwerp van deze volle film. Dat maakt het geen makkelijke kijkervaring, maar zorgt wel voor een interessante blik op de filmwereld. Kijk deze film vooral als je houdt van overdonderend mooie natuur en sterk acteerwerk. De chemie tussen Binoche en Stewart is opvallend sterk, zo sterk zelfs dat het doet verlangen naar meer. Meer van deze actrices, maar ook meer van de regisseur die ze samen bracht.

Trailer

Wat vond jij van deze film?

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie op “Clouds of Sils Maria”