De battre mon coeur s’est arrêté

Geregisseerd door Jacques Audiard

Een film uit 2005, met Emmanuelle Devos, Linh Dan Pham, Niels Arestrup, Romain Duris

Categorie: ,

De titel is het eerste wat opvalt aan de film De battre mon coeur s’est arrêté. In het Nederlands valt het ongeveer te vertalen met “mijn hart is gestopt met slaan”, en in het Engels heeft de film de titel “the beat that my heart skipped”. De film won een groot aantal prijzen, zowel in Frankrijk als daarbuiten. Centraal staat de interne strijd van het hoofdpersonage – gespeeld door Romain Duris – tussen een leven in de misdaad en een leven als concertpianist.

Thomas Seyr (Romain Duris) lijkt de voetsporen van zijn vader te volgen. Hij zit al geruime tijd in de vastgoedwereld, en de zaken lijken hem goed te gaan. Hij schuwt geen vormen van geweld of intimidatie bij zijn werkzaamheden. Als een huis snel in waarde moet verminderen zet hij wat ratten uit, en als een aantal illegaal wonende mensen een pand uit moeten, wordt het pand met harde hand vakkundig en snel onbewoonbaar gemaakt.

Op een gegeven moment komt hij de agent van zijn moeder tegen. Zijn moeder was een gevierd concertpianiste, en Thomas leek lange tijd op weg om dat ook te worden. Na de dood van zijn moeder, tien jaar eerder, heeft hij de piano echter niet meer aangeraakt. Als de agent van zijn moeder (die niet lijkt te weten dat hij gestopt is) hem aanraadt eens auditie te komen doen, gaat Thomas twijfelen. Hij besluit na wikken en wegen de aanbieding aan te nemen, en neemt een aantal lessen om zijn pianospel weer op pijl te krijgen voor de auditie. Deze lessen krijgt hij van een succesvol Vietnamese pianiste, Miao Lin. Deze spreekt geen woord Frans en ook amper Engels. Ondanks dat weet ze hem aanwijzingen te geven om zijn spel te verbeteren. De druk op zijn loopbaan in de vastgoed neemt toe naarmate de grote dag van de auditie dichter bij komt. Tegelijk komt zijn vader in conflict met een grote Russische maffiabaas. Als Thomas gevraagd wordt om de zaken op te lossen kan deze weinig anders doen dan zijn vader adviseren zich verre van hem te houden: deze Rus is net een maatje te groot. Ook lijkt er tussen Thomas en zijn pianolerares een zekere spanning in de lucht te hangen. Zo wordt hij heen en weer geslingerd tussen zijn roots in de kleine misdaad en het ontsluimerde verlangen om iets met de piano te gaan doen.

De battre mon coeur s’est arrêté brengt heel goed de persoonlijke strubbelingen in beeld die Thomas ervaart bij de dingen die hij doet. Enerzijds wil hij zijn vader best helpen, en kan hij ook zijn vrienden in de vastgoedwereld niet in de steek laten – en zo lijkt het leventje in de vastgoed hem best te bevallen. Anderzijds kan hij in het pianospel zijn spanningen kwijt, en geeft de auditie hem een kans in de voetsporen van zijn moeder te treden in de muziekwereld. De contrasterende werelden worden mooi getoond door de cameravoering en lichtgebruik. Het heldere appartement van Miao Lin is zo het tegenbeeld van de donkere vastgoedhandel, waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Romain Duris zet een erg geloofwaardige hoofdpersoon neer. Hij oogt koel en stoer, maar er blijkt meer in hem te zitten. Zijn gevoelige kant komt in de loop van de film duidelijker boven. De battre mon coeur s’est arrêté is een sterke misdaadfilm, maar heeft door het soms wat eenvoudige plot moeite een bepaalde richting te kiezen. De film blijft zo een beetje schommelen tussen een thriller, een dramafilm en een actiefilm.

Geef als eerste een beoordeling voor “De battre mon coeur s’est arrêté”