# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

De slinger van de klok tikt onverbiddelijk door en probeert als een soort ruitenwisser het verleden uit te wissen. Maar lukt dat ooit? Altijd blijven er sporen van het verleden in het hedendaagse doordringen, dat is de thematiek van de nieuwste film van de Iraanse regisseur Asgar Farhadi. Zijn eerste Franse film, en ook zijn eerste na zijn succesvolle A separation (Jodaeiye Nader az Simin), dat in 2012 de Oscar voor beste buitenlandse film won. In de film zijn hoofdrollen voor niet de minste acteurs weggelegd. Bérénice Bejo werd ook in 2012 genomineerd voor een Oscar voor haar rol in The artist en Tahar Rahim won de César voor beste acteur met zijn rol in Un prophète.

De in Parijs wonende Marie (Bérénice Bejo) is niet zo goed in relaties. Dat vindt ook haar puberende dochter Lucie, die niet kan wennen aan haar nieuwste partner Samir (Tahar Rahim). Met Samir wil ze gaan trouwen, maar dan moet er eerst nog een kwestie uit het verleden afgewikkeld worden. Officieel is Marie namelijk nog getrouwd met Ahmad, die al weer een aantal jaar in Teheran woont. Hij komt naar Parijs om voor de rechter een punt achter hun relatie te zetten. Met zijn komst blijkt dat de twee hun relatie nooit echt goed hebben kunnen afsluiten. Niet dat er nog liefde is, maar Marie verlangt wel van haar ex dat hij een poging gaat doen om haar dochter Lucie weer op het rechte pad te brengen.

En zo wordt Ahmad binnengehaald als een soort bemiddelaar, een rol die hij bijna lijdzaam op zich neemt. Die rol groeit nog verder uit tot vaderfiguur, ook voor het zoontje van Marie’s nieuwe vriend Samir. Want dat is wat lijkt te ontbreken in dit samengestelde gezin. Samir kan die rol niet op zich nemen omdat ook hij nog rondloopt met een onafgewerkt probleem uit het verleden, in de relatiesfeer. Dat al die problemen in zekere zin met elkaar te maken hebben is onvermijdelijk.

De regisseur is zuinig met het geven van informatie. Beetje bij beetje druppelt er meer binnen over de gebeurtenissen uit het verleden. Dat levert een zorgvuldig opgebouwde film op, waarin steeds meer op zijn plek valt maar waar je tegelijk geduld moet hebben om het verhaal te blijven volgen. Gaandeweg de film krijgen we meer over de personages te weten en dan met name over hun relaties en problemen. Niet dat alles aan het eind helemaal helder is. Eigenlijk roept Farhadi naar het einde toe nog meer vragen op dan er worden beantwoord. De echte gevoelens en gedachten van de hoofdpersonen kom je bijvoorbeeld niet te weten. Waarom liet Marie Ahmad echt uit Teheran terugkomen, voor iets dat waarschijnlijk per post ook wel opgelost had kunnen worden? En in hoeverre gaat Samir helemaal voor zijn nieuwe liefde?

Le passé is een sterke film over de complexiteit van gebroken relaties en dan met name waar het misgaat. Communicatie is het sleutelwoord, wat al blijkt uit de eerste scènes als Marie Ahmad op komt halen van het vliegveld en door een glazen afscheiding heen iets probeert te zeggen. Je denkt dat je elkaar begrijpt, maar versta je elkaar ook echt?

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Le passé”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Frankrijk Puur Roadtrips
Reis mee dwars door Frankrijk, van de ruige rotsen aan de kust van Bretagne tot de witte bergtoppen van de Alpen, van de hoogvlaktes van de Cevennen tot de grillige rivierkloven in het Centraal Massief. In Frankrijk Puur Roadtrips vind je vijftig indrukwekkende routes en tips voor campings, restaurants en bezienswaardigheden. Dit boek is een bron van inspiratie voor betoverende roadtrips met de auto, motor of camper.

Bestel hier dit mooie inspiratieboek over Frankrijk »
Terug naar boven

Te koop

Fransefilms.nl is te koop. Heb jij interesse in de domeinnaam en de website? Neem contact op met info@fransefilms.nl en laat weten wat je er mee zou willen doen.