Le renard et l’enfant

Geregisseerd door Luc Jacquet

Een film uit 2007, met Bertille Noel- Bruneau, Isabelle Carré

Op een koude herfstochtend raakt een tienjarig meisje gefascineerd door een vos. Elke dag trekt ze het bos in, geobsedeerd als het ware, in de hoop een glimp van het dier op te vangen, maar tevergeefs. Wanneer ze op een dag een spoor van broodkruimels achterlaat en zich verstopt in de kruin van een boom ziet ze haar geliefde vos terug. In de dagen die volgen raken de twee in die mate aan elkaar gewend – ze mag de vos zelfs aanraken! – dat het meisje te ver gaat. Ze wil de vos als haar huisdier aan de leiband houden en verstoort zo de orde van de natuur, met alle gevolgen van dien.
Deze film, deels sprookje, deels natuurdocumentaire is een eerbetoon aan de natuur die vaak prachtig is, soms wreed, met de boodschap dat wilde dieren best wild blijven. De structuur van de film wordt opgehangen aan de vier seizoenen: hoe dieren bijvoorbeeld makkelijk kunnen worden opgespoord in de sneeuw, de zotte buitelingen die de vos maakt in de lente, de geboorte van een nest kleintjes …
Wat het jeugdige publiek zal bijblijven is de jonge getalenteerde actrice, en de band die kan ontstaan tussen mens en dier. Le renard et l’enfant is kleurrijk, charmant en af en toe behoorlijk spannend.

Geef als eerste een beoordeling voor “Le renard et l’enfant”