Les regrets

Beoordeel deze film:
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren6 sterren7 sterren8 sterren9 sterren10 sterren
(totaal: 1 stemmen, gemiddeld: 6,00 )
Loading...

Koop deze film »

Recensie van Fransefilms.nl

Regisseur Cédric Kahn presenteerde in 1993 zijn eerste film, en kende zijn grootste succes sindsdien in 1998 met de film L’ennui. Deze film, over een professor die in een relatie terecht komt met een jonge vrouw, won dat jaar de prestigieuze Prix Louis Delluc. Met Les regrets maakte hij naar eigen zeggen voor het eerst een film over emoties en gevoelens. Het gaat hier dan ook niet zozeer om de actie, maar meer om de personages zelf. De twee hoofdrolspelers zijn Yvan Attal en Valeria Bruni Tedeschi. Met name die eerste is opmerkelijk, omdat Attal voornamelijk bekend staat om zijn rollen in actiefilms. Des te opmerkelijker was het dat hij in dezelfde tijd meewerkte aan nog een andere film over relaties en emoties, Partir, van regisseur Catherine Corsini.

Op een dag haast Mathieu zich in allerijl naar zijn geboortedorp. Zijn moeder is plotseling in het ziekenhuis opgenomen. Wanneer hij in het dorp in zijn auto wil stappen, ziet hij plotseling Maya, een oude liefde. Ze herkent hem, maar stapt snel in de auto met haar man en kind. Later belt ze hem op, en ontmoeten ze elkaar. Die eerste ontmoeting loopt uit op een heftige vrijpartij, en meteen is duidelijk dat ze na vijftien jaar nog steeds van elkaar houden. Maar na het overlijden van zijn moeder, gaat Mathieu weer terug naar Parijs, waar hij als architect werkt, samen met zijn vrouw Lisa. Maya laat hem echter niet los, en zijn begeerte naar haar begint obsessieve trekken te vertonen. Zij lijkt ook nog steeds veel liefde voor hem te hebben, maar is zich er eveneens van bewust dat ze destijds niet voor niets uit elkaar zijn gegaan. Ze probeert zich niet te laten leiden door spijt en wroeging, maar vooruit te kijken.

Cineast Cédric Kahn maakte van Les regrets een klassiek en emotioneel drama over verloren liefde, spijt en overspelige relaties. Hij grijpt daarvoor terug op de oude meester François Truffaut, die in de film La femme d’à côté al eens eerder een dergelijk thema aansneed. Maar Kahns aanpak is een stuk minder conventioneel, vooral doordat hij het thema min of meer behandelt als een actiefilm. Er zijn veel snelle scènes, gefilmd vanuit een auto, of rennend door een stationshal, en over heel de film hangt een soort schimmige sfeer, alsof er iets op de achtergrond meespeelt waar niemand zich echt van bewust is. Wat die achtergrond dan precies is blijft wat onduidelijk, en had wellicht iets beter uitgewerkt kunnen worden. Want wat zijn de werkelijke motieven voor Maya om weer iets met Mathieu te beginnen, en waarom wil ze er later ineens weer mee ophouden? De regisseur suggereert dat er rond de eerste scheiding iets gebeurd is dat nu nog een rol speelt, maar hij weigert om dat verder toe te lichten. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, en het zorgt ervoor dat de film in elk geval mysterieuzer en minder doorzichtig is. Het intense spel van de acteurs maakt Les regrets geloofwaardig en geeft de film de benodigde dramatiek.

Trailer

Wat vond jij van deze film?

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie op “Les regrets”