Pour elle

Geregisseerd door Fred Cavayé

Een film uit 2008, met Diane Kruger, Lancelot Roch, Olivier Marchal, Vincent Lindon

Categorie: ,

Met zijn speelfilmdebuut Pour elle nestelt regisseur Fred Cavayé zich in een steeds populairder wordend Frans filmgenre, de thriller. Een genre dat ook internationaal aanspreekt, getuige successen van bijvoorbeeld films als Ne le dis à personne en MR 73. Pour elle is een spannende Franse thriller over een ontsnappingspoging uit de gevangenis, een variatie op het welbekende Prison Break concept. Hoofdrollen in Pour elle zijn er voor Vincent Lindon (Welcome) en Diane Kruger (Joyeux Noël). Cavayé werd voor zijn film genomineerd voor een César in de categorie beste eerste film, en inmiddels wordt er door Paul Haggis in Hollywood al gewerkt aan een remake met acteur Russel Crowe in de hoofdrol.

Lisa (Kruger) en Julien (Lindon) zijn al enkele jaren gelukkig getrouwd, en hebben een schat van een baby, genaamd Oscar. Op een ochtend valt de politie met bruut geweld hun appartement binnen, en van de ene op de andere dag wordt het leven van het gezin overhoop gehaald. Lisa blijkt gezocht vanwege de moord op haar baas, en al het bewijs dat in de zaak gevonden is wijst in haar richting. Ze wordt ook in hoger beroep schuldig bevonden en veroordeeld tot twintig jaar celstraf. Julien, overtuigd van de onschuld van zijn vrouw, doet er alles aan om de hoop levend te houden, maar ook voor hem lijkt het moment gekomen waarop hij moet berusten in het onvermijdelijke. Maar wanneer Lisa een zelfmoordpoging doet gaat bij hem de knop om, en probeert hij een manier te vinden om Lisa uit de gevangenis te krijgen. Zo neemt een gewone man, een leraar Frans, een ongewone beslissing, en gaat hij zelfs over lijken om samen met de liefde van zijn leven een nieuw leven te kunnen beginnen.

De film is in drie stukken opgedeeld: de laatste drie jaar, de laatste drie maanden en de laatste drie dagen. Het tempo van de actie in de film neemt gelijke tred op met deze indeling, en dit zorgt ervoor dat je als kijker steeds meer bij het verhaal betrokken raakt. Pour elle richt zich vooral op Julien, en minder op het leven van Lisa in de gevangenis. De sterke schouders van acteur Vincent Lindon bezwijken geen moment onder deze zware druk, al heeft de film zelf af en toe te maken met wat zwakke plotwendingen. Zo is de inval van de politie wel een beetje overdreven, en zijn er best wat aanmerkingen te maken op de ontsnapping en het optreden van de politie aan het eind van de film.

Maar realisme is dan ook meestal niet het benodigde hoofdingrediënt wat een thriller tot een succesvolle thriller maakt. Regisseur Cavayé laat zien dat spannende films niet alleen uit Hollywood hoeven te komen. Overtuigend verbeeldt hij hoe een gewone Fransman door de liefde voor zijn vrouw gedwongen wordt bijna bovenmenselijke dingen te doen. Hoe amateuristisch deze Julien daarbij ook te werk gaat, als toeschouwer kun je niet anders dan meevoelen met hem en zijn zoontje. Qua dramatiek, spanning en meeslependheid zit het dus in elk geval wel goed. Dat Cavayé op het vlak van het plot nog het een en ander te leren heeft kun je hem bij zijn eerste film niet kwalijk nemen. Pour elle is een spannende thriller van Franse bodem, niets meer en niets minder.

Ook de filmmuziek is het vermelden waard. Componist Klaus Badelt werkte onder anderen met Hans Zimmer, en maakte ook de muziek voor Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. In deze film ondersteunt de meeslepende muziek vooral de spanningsopbouw en het verhaaltempo.

1 recensie voor Pour elle

1. Marius

Pas op voor de spoiler in deze review. Zorgt er vast voor dat je de film niet meer wil zien.