Coup de foudre

Geregisseerd door Diane Kurys

Een film uit 1983, met Christine Pascal, Guy Marchand, Isabelle Huppert, Jean-Pierre Bacri, Miou-Miou, Nils Tavernier, Patrick Bauchau

In 1942 accepteert Lena Weber, een Joodse vluchtelinge (gespeeld door Huppert), het aanbod van soldaat Michel Korski om met haar te trouwen. Zo wordt voorkomen dat zij naar Duitsland gedeporteerd zal worden. Rond dezelfde tijd verliest Madeleine, een rijke studente kunstgeschiedenis, haar eerste man door een verdwaalde kogel van de Résistance. Tijdens de bevrijding ontmoet Madeleine een acteur, wordt zwanger en trouwt met hem.

In 1952 ontmoeten beide vrouwen elkaar via de school van hun kinderen. De kennismaking verdiept zich snel tot een intense vriendschap, zeer tot ergenis van hun beider echtgenoten. Het wordt nooit uitgesproken (of getoond), maar de erotische spanning tussen de vriendinnen is voelbaar. Lena voelt geen liefde voor Michel, die nu een benzinepomp heeft, en Madeleine verveelt stierlijk zich bij haar nogal apathische acteur. Wanneer Madeleine besluit om naar Parijs te vertrekken, vraagt zij Lena mee te gaan. Na een geweldige ruzie met Michel gaat ook Lena ervandoor.

Geef als eerste een beoordeling voor “Coup de foudre”