Cyrano de Bergerac

Geregisseerd door Jean-Paul Rappeneau

Een film uit 1990, met Anne Brochet, Gérard Depardieu, Jacques Weber, Vincent Perez

Cyrano de Bergerac van regisseur Rappeneau is de bekendste filmversie van het gelijknamige, wereldberoemde toneelstuk van Edmond de Rostand. Nog altijd wordt het toneelstuk regelmatig in diverse theaters opgevoerd. Deze filmversie uit 1990 oogstte veel bewondering, voornamelijk vanwege het sterke acteerwerk en de prachtige kostuums. Bij het verschijnen van de film werd wel gezegd dat deze verfilming elke toekomstige uitvoering overbodig maakte. In 1991 werd de film beloond met een Oscar voor beste kostuums en nominaties voor een Oscar in 4 andere categoriën. Ook bij de César uitreiking, de Bafta’s, en diverse andere filmprijzen, scoorde de film flink.

Gérard Depardieu speelt de groteske Cyrano de Bergerac, dichter en aanvoerder van een groep cadetten in het Franse leger. Hij is bekend vanwege zijn grote neus. Hijzelf drijft er de spot mee, maar hij kan er niet tegen als iemand anders dat doet. Cyrano is in het geheim verliefd op zijn nicht, de mooie Roxane, maar durft haar amper aan te spreken, bang als hij is dat ze hem afwijst vanwege zijn lelijkheid. Als Roxane hem benadert, is hij dan ook erg verrast. Hij hoopt dat ze hem haar liefde zal verklaren, maar dan blijkt dat ze op een jonge, knappe man verliefd is, en ze vertelt Cyrano dat hij waarschijnlijk ook op haar verliefd is.

Wanneer blijkt dat de jongeman, Christian de Neuvillete, onder hem zal dienen in het leger, kan hij niet anders dan Roxane beloven hem te zullen beschermen. Hij maakt kennis met Christian, en ontdekt dat deze ondanks zijn knappe uiterlijk met woorden niet goed overweg kan. Cyrano besluit hem te helpen, en stuurt namens hem liefdesbrieven naar Roxane. Zo is hij de stem van Christian, en Roxane wordt gegrepen door zijn prachtige poëtische liefdesverklaringen. Een derde rivaal in de liefde, de Comte de Guiche, stuurt Cyrano en Christian naar het front, in de hoop zo van ze af te komen. Ook daar gaat Cyrano door met zijn brieven aan Roxane. Uiteindelijk zal dan blijken wat de liefde van het meisje zal winnen, het mooie uiterlijk of de mooie woorden.

Cyrano de Bergerac is een mooie en pakkende verfilming van het toneelstuk. De regisseur heeft er voor gekozen vrij letterlijk de tekst van Edmond de Rostand te gebruiken, wat in het begin misschien wat bevreemdend zal werken. De bloemrijke alexandrijnen lijken voor ons misschien niet direct de manier meer om iemand de liefde te verklaren. Tegelijk is dit wel de kracht van de film. De kijker heeft zo gedurende de hele film meer het idee naar een toneelstuk te kijken dan naar een film. Doordat het toch een film is, kan er veel meer aandacht besteed worden aan het uiterlijk en het decor, wat de sfeer alleen maar ten goede komt. Gérard Depardieu is de perfecte vertolking van de flamboyante dichter, hij speelt zijn rol met verve. Ondanks dat hij de film draagt en de show steelt, zijn er ook lovenswaardige bijrollen van Vincent Perez (Christian) en Anne Brochet (Roxane). Het thema van het toneelstuk, dat is “de liefde en het uiterlijk versus het innerlijk”, komt goed uit de verf. Ontroerend is de balkonscene, waarin Cyrano souffleert voor Christian en Christian er uiteindelijk met de kus vandoor gaat. Dit vat volgens Cyrano zelf dan ook goed zijn leven samen.

Al met al is Cyrano de Bergerac een nog altijd aansprekend toneelstuk, in deze film meesterlijk vertolkt door Gérard Depardieu. Een ontroerend verhaal over (onbeantwoorde) liefde en lotsbestemming.

Geef als eerste een beoordeling voor “Cyrano de Bergerac”