La petite Jérusalem

Geregisseerd door Karin Albou

Een film uit 2005, met Bruno Todeschini, Elsa Zylberstein, Fanny Valette

De debuutfilm van Karin Albou behandelt het oeroude thema van een relatie tussen mensen van twee botsende religies (in dit geval de joodse en islamitische religie). Karin Albou, die net als de hoofdpersoon Joods van Tunesische afkomst is, geeft een geslaagd beeld van het dagelijkse leven van een Joods gezin in de Parijse wijk La Petite Jérusalem.

In de film wordt de nadruk gelegd op de onderlinge relaties tussen de hoofdpersoon en haar moeder, haar zuster en zwager, en haar Algerijnse collega. Dit zorgt ervoor dat de film een wat psychologisch karakter krijgt, en op sommige momenten valt de snelheid daardoor ook weg uit de film. Tevens zijn enkele van de gesprekken tussen Laura (Fanny Valette), haar moeder en haar zuster Mathilde enigszins onnatuurlijk, te gedwongen van aard. Toch is het een zeer boeiende film over de problemen waar een jonge Joodse vrouw in Parijs tegen aan kan lopen.

Laura studeert filosofie aan de universiteit, en komt zo in aanraking met allerlei moderne ideeën die vaak haaks staan op de belevingswereld van de mensen in haar omgeving. Terwijl haar getrouwde zuster overtuigd de Joodse religie aanhangt, en worstelt met haar seksuele gevoelens en haar ideeën over wat de Thora er volgens haar van zegt, wordt Laura beïnvloed door de filosofie van Kant, die nog wel aardig in de Joodse religie lijkt in te passen: vrijheid wil niet per definitie zeggen dat je niet aan een wet gebonden bent. Ze leert op haar werk een Algerijn kennen, Djamel. Eerst wil ze niet toegeven aan de aantrekkingskracht die de jonge moslim op haar heeft. Tegelijk wordt ze door haar moeder gepusht richting een jonge Joodse arts, met behulp van allerlei bijgelovige praktijken. Dwars door de film heen lopen enkele verhaallijnen die de film meer kracht geven. Zo wordt terloops aandacht besteed aan anti-semitistische acties, de synagoge wordt bijvoorbeeld in brand gestoken. Ook wordt het dagelijkse leven onderbroken door een feest, en blijkt haar zwager niet genoeg te hebben aan het bed van zijn vrouw.

La petite Jérusalem is een boeiende film over persoonlijke relaties en zorgen waar een jonge Joodse vrouw in Parijs mee te maken kan krijgen. Het camerawerk is sober en typisch Frans. Overgangsshots worden weinig gebruikt, de nadruk ligt vooral op het verhaal. De kijker moet oog hebben voor details in de film, die vaak veelzeggend zijn. Zo is er bijvoorbeeld de lichte afwijzing van Mathilde richting haar man in bed, of de naam van het flatgebouw waar ze wonen. Het fraaie acteerwerk van de breekbare Fanny Valette maakt de film compleet, en zorgt voor een vrij realistisch beeld van het leven van een Joods gezin in Parijs.

Geef als eerste een beoordeling voor “La petite Jérusalem”