Le déjeuner sur l’herbe

Geregisseerd door Jean Renoir

Een film uit 1959, met Catherine Rouvel, Fernand Sardou, Jacqueline Morane, Jean-Pierre Granval, Paul Meurisse

De bioloog Étienne Alexis is een voorstander van kunstmatige inseminatie, omdat de sociale omstandigheden zou verbeteren en de passie zou elimineren. Tijdens een picknick met aanhangers van zijn theorieën wordt hij betoverd door een sater. Hij wordt vervolgens verliefd op een boerenmeisje en geeft de wetenschap op.

1 recensie voor Le déjeuner sur l’herbe

1. LUDO BERGHS

Voorlaatste speelfilm van Jean Renoir, een van de belangrijkste cineasten uit de Franse cinema. Een lichtvoetige komedie over een rijke, aristocratische professor die kunstmatige inseminatie propageert als modern wetenschappelijk middel om de mensheid voort te planten, maar die op het platteland valt voor de levendige en spontane charmes van een eenvoudige boerendochter. De film is een late poging om de thematiek van z’n bekende film ‘La Regle du Jeu’ (hogere tegen lagere klassen; hier het kapitaal, de industrie en aristocratie tegenover de ‘gewone’ mensen) te herhalen, met wat minder succes. De film komt af en toe wat geforceerd over, karikaturaal, niet strak genoeg gestroomlijnd voor een volledig geslaagde komedie, maar bevat voldoende interessante taferelen en impressionistische gekleurde opnames die de film een gezwind en levendig karakter te geven. Goede acteerprestaties, kamerawerk en muziek.