Le professionnel

Geregisseerd door Georges Lautner

Een film uit 1981, met Jean Desailly, Jean-Louis Richard, Jean-Paul Belmondo, Robert Hossein, Sidiki Bakaba

De Franse geheim agent Joss Baumont wordt naar een Afrikaans land gestuurd om president Njala te vermoorden. Echter, op het laatste moment slaat het politiek klimaat om en levert de Franse geheime dienst hem over aan de Afrikaanse autoriteiten en wordt hij veroordeeld tot langdurige gevangenschap. Na een gewaagde ontsnapping keert hij terug in Frankrijk en informeert hij met opzet zijn voormalige bazen van zijn aanwezigheid en belooft hen Njala te vermoorden, die net in het land is gearriveerd voor een officieel bezoek.

2 recensies voor Le professionnel

1. M. Janzen

Deze film noir is een van de beste Franse policiers . Het verhaal is eenvoudig – uiteindelijk gaat het om wraak -maar de manier waarop het wordt getoond is beter dan bij andere films. Belmondo speelt voor zijn doen ingetogen. Er is meer ruimte voor de rest van de cast. Hossein geeft Bébel goed partij. Samen met Le Marginal de beste JPB-film uit de jaren ’80. Beide films hebben een sterke soundtrack. Klassiekers.

2. daniel

goede belmondo film actie zonder al te veel grappen zoals hij soms wel eens doet.
    de oude actie films als politie commissars en zo zijn erg moeilijk te krijgen op dvd in nederland of belgie. belmondo word ingehuurd om een door de geheime dienst om een vent in africa te vermoorden maar hij word opgepakt en in een naar een kamp van dwangarbeid gestuurd. waar hij na een tijd ontsnapt en terug gaat om zijn taak af te makken en met zijn bazen nog iets te verheven. goede actie wilde achtervolgingen en corruptie door de franse politiek. prachtige muziek op de achtergrond van ennio morricone