Les triplettes de Belleville

Geregisseerd door Sylvain Chomet

Een film uit 2003

Sylvain Chomet begon zijn carrière als striptekenaar en kwam in de filmwereld terecht door het maken van een aantal reclamefilmpjes. In 1991 startte hij met het maken van een eerste korte animatiefilm, La Vieille Dame et les pigeons, die hij in 1996 afrondde. Met deze film behaalde hij een Oscar-nominatie, en dat stelde hem in staat om een bioscoopfilm te gaan maken. Les triplettes de Belleville (De drieling van Belleville) kwam in 2003 uit en werd een van de meest succesvolle Franse animatiefilms in tijden. De film valt op door de stijl, die in weinig lijkt op de moderne stijl van bijvoorbeeld Pixar- of Disney-films. Chomet grijpt terug op de sfeer en films van de jaren ’50, en brengt een ode aan tal van bekende film- en muzieksterren van weleer, zoals Jacques Tati en Fred Astaire. Inmiddels heeft regisseur Sylvain Chomet een eigen animatiestudio waar hij werkt aan L’illusionniste, een film naar een script van Jacques Tati, met een geanimeerde versie van Tati zelf in de hoofdrol.

In Les triplettes de Belleville draait het om een jongen, Champion, die wordt opgevoed door zijn oma, Madame Souza. Om de terneergeslagen jongen wat op te vrolijken koopt ze een hondje, Bruno, maar na een korte moment van vreugde raakt Champion weer depressief. Pas wanneer oma hem een fiets cadeau doet, leeft hij op. Geholpen door haar strenge regime groeit de jongen op tot een afgetrainde wielrenner. Hij brengt het zelfs zover dat hij mag meedoen aan de Tour de France. En dat meedoen belangrijker is dan winnen blijkt wel, want de jongen bungelt vrijwel onafgebroken aan het eind van de karavaan, net voor de bezemwagen.

Van het ene op het andere moment verandert de film van bedaarde komedie in een spannende thriller wanneer Champion samen met twee andere afvallers wordt ontvoerd naar de andere kant van de oceaan. Madame Souza weet een spoor van Champion op te vangen en achtervolgt de ontvoerders samen met hond Bruno. Daardoor komen ze aan in de metropool Belleville, dat niet zo mooi is als de naam doet vermoeden. Oma’s pogingen om Champion uit handen van de misdadigers te redden zijn vruchteloos totdat ze in aanraking komt met de drieling van Belleville, een nogal opvallend muzikaal trio.

Les triplettes de Belleville is een bijzondere film. De weinige dialogen in de film bestaan uit bijna onverstaanbaar gebrabbel, terwijl het omgevingsgeluid juist erg goed te horen is en ook een belangrijke rol speelt. Vanzelf doet dit denken aan de film Les vacances de Monsieur Hulot van Tati, waar dit precies zo is. Niet zonder reden is de drieling van Belleville dan ook fan van Tati, getuige de filmposter aan de wand en het feit dat ze gedrieën in bed naar Tati’s Jour de Fête kijken.

Het af en toe wat trage tempo van de film wordt ruimschoots goedgemaakt door de vele briljante vondsten en verwijzingen van de regisseur. Chomet slaagt in zijn karikaturale voorstellingen en zet in ogenschijnlijk simpele beelden een complete wereld neer. De wielrenners gaan zo bijvoorbeeld als zwoegende paarden de Mont Ventoux op, met dijen en kuiten als voetballen. De beelden van de personages gaan vaak verloren tegenover de grootte van de wolkenkrabbers en oceaanschepen, een beetje zoals Tati verloren rondloopt in Playtime. Met enkele rake schetsen velt de maker van de film een oordeel. De Amerikanen zijn dik, de Fransen hebben een rode wijnneus, en de misdadigers zijn grote, donkere en schimmige spierbonken.

Al met al is Les triplettes de Belleville een charmante poging oude tijden te doen herleven. Zeker voor de wielrenliefhebber een must. Zie de karavaan tegen de Ventoux opstoempen en de wielrenkoorts neemt spontaan bezit van je.

Geef als eerste een beoordeling voor “Les triplettes de Belleville”