Beschrijving
36 Quai des Orfèvres is het adres van het hoofdkantoor van de Parijse politie. Tegelijk is het de titel van deze film van Olivier Marchal, die hieraan voorafgaand Gangsters (2002) en Un bon flic (1999) regisseerde. Behalve het regisseren, heeft hij zich ook toegelegd op het acteren, in voornamelijk politiefilms en series. Voor zijn filmcarrièrre was hij zelf enige tijd politieagent. 36 Quai des Orfèvres, afgekort 36, kreeg maar liefst 8 César nominaties, hoewel het er uiteindelijk geen een won. Dat we hier dus met een authentieke Franse policier te maken hebben, zal gezien de staat van dienst van Marchal dan ook niet verwonderlijk zijn.
Voor 36 wist regisseur Marchal twee van Frankrijks grootste acteurs te strikken, Gérard Depardieu en Daniel Auteuil. Het plot – dat hier en daar wat gaatjes laat vallen – zet de twee heren lijnrecht tegenover elkaar. Leo Vrinks (Auteuil), en Denis Klein (Depardieu), zijn beiden op een bepalend moment in hun politiecarrière gekomen. Vrinks beseft dat het tijd is om het wat rustiger aan te doen met een kantoorbaan, en Klein is enkel uit op meer macht, en hij is bereid daar alles voor te doen. Als hun leidinggevende aangeeft er mee op te houden, biedt hij Klein en Vrinks de post aan: degene die een hardnekkige bende overvallers weet op te sporen wint de baan.
Wat volgt is een steekspel tussen Vrinks en Klein, waarbij Vrinks uiteindelijk aan de winnende hand lijkt. Dankzij een tip krijgt Vrinks de bende in het vizier, maar de tipgever sleept hem mee in een chantagezaak. Als Klein daar lucht van krijgt is het gedaan met Vrinks, en verdwijnt hij lange tijd van het toneel. Dat beide politieagenten de grens van het toelaatbare vaak overschrijden geeft hun karakters meer diepte, en vertroebelt de traditionele scheiding tussen de good en de bad guys. Een juiste dosering van dramatische wendingen zorgt ervoor dat met name Vrinks menselijke trekken krijgt, en maakt het makkelijker je in zijn persoon in te leven.
De ontknoping van de film is verrassend en goed gevonden. Wel zorgt het ervoor dat de kijker zijn aandacht er goed bij moet houden, want een van de eerste draadjes in de film wordt op dat moment weer opgepakt. In zekere zin is het een tekortkoming van de film dat het plot bij zo af en toe wat ingewikkeld wordt, vooral in het begin is er namelijk een hevig gegooi met namen en omstandigheden, wat het overzicht in de film niet echt ten goede komt. Ook krijg je het idee dat de film door de muziekkeuze en de vaak schimmige enscenering wel iets te zeer gedramatiseerd wordt.
Toch is 36 Quai des Orfèvres een uitstekende, spannende en vernieuwende politiefilm, het genre waarin de Franse film altijd heeft uitgeblonken. De actiescenes zijn overtuigend, Depardieu en Auteuil leveren een fantastisch staaltje acteerwerk, en de film weet te boeien van begin tot eind.
Recensies
Er zijn nog geen beoordelingen.