Recensie van Fransefilms.nl

Jean de Florette is samen met het tweede deel Manon des sources een waar epos over het leven in een klein dorpje in de Provence. Het tweeluik wordt algemeen gezien als Claude Berri’s grote meesterwerk, en werd met verschillende filmprijzen beloond. De twee films zijn verfilmingen van twee boeken van de bekende Franse schrijver Marcel Pagnol, een tweeluik onder de titel L’eau des collines

Ugolin Soubeyran (Daniel Auteuil) en zijn oom CĂ©sar Soubeyran (Yves Montand) hebben het plan opgevat bloemen te gaan kweken op een stuk grond op het terrein van hun buurman. Als deze overlijdt, door toedoen van een vechtpartij tussen hem en CĂ©sar, hopen ze dat de erfgenamen het stuk zullen verkopen. Daarvoor maken ze eerst een bron dicht, om de waarde van het land te doen verminderen. Als de erfgenaam, Jean Cadoret (de Florette), een gebochelde stedeling gespeeld door GĂ©rard DĂ©pardieu, echter van plan blijkt op het land te gaan wonen en er een winstgevend bedrijf van te maken, lijken de plannen van de twee familieleden in duigen te vallen. Jean begint, samen met zijn vrouw, een voormalige operazangeres en hun dochtertje, vol goede moed en met veel enthousiasme aan wat zijn levenswerk moet worden.

CĂ©sar wil echter niet opgeven, en begint samen met zijn neef een psychologische oorlogsvoering. Ugolin helpt Jean in het begin waar nodig, maar wijst hem niet op de zo kostbare en hoognodige bron op zijn land. Na een zeer voorspoedig begin krijgt Jean steeds meer tegenslagen te verduren. Regen blijft langer uit dan verwacht, het land bewerken is zwaar werk, en de fles wijn is verkwikkend, maar duur. Het leven wordt steeds zwaarder voor Jean, en als hij putten op zijn land gaat graven om water te vinden nadert dit eerste deel een enigszins voorspelbare ontknoping. De cliffhanger aan het eind van dit deel maakt duidelijk dat je Jean de Florette en Manon des Sources eigenlijk niet los kunt zien.

Deze uitmuntende film van Claude Berri is gestoeld op fantastisch acteerwerk en betoverende muziek van onder anderen Toots Thielemans. Gaandeweg de film worden de tegengestelde belangen van CĂ©sar en Jean steeds overtuigender in beeld gebracht. Prachtig om te zien is ook het feit dat Ugolin, de eenvoudige boerenjongen, moeite heeft om niet te vriendschappelijk te worden met Jean. Omdat hij er vaak over de vloer komt, bouwt hij ondanks de snode plannen van hem en zijn oom toch een vriendschapsband op met Jean. Acteur Daniel Auteuil brengt deze spagaat van Ugolin overtuigend over op de kijker. Ook GĂ©rard DĂ©pardieu is erg goed als ambitieuze stedeling, die denkt met kennis uit de boeken binnen de kortste keren het meest winstgevende bedrijf van de regio op te zetten. De sympathie die je voor hem krijgt, doet je afvragen hoe het gegaan zou zijn als het hem wel had meegezeten bij zijn project.

1 recensie voor Jean de Florette

1. Fré Metselaar

Heb er met plezier meerdere keren naar gekeken. Er worden een paar aardige wijsheden in gedebiteerd.