La gloire de mon père

Geregisseerd door Yves Robert

Een film uit 1990, met Didier Pain, Julien Ciamaca, Nathalie Roussel, Philippe Caubère

Locatie(s): Provence

La gloire de mon père is de verfilming van het eerste deel uit de vierdelige autobiografische boekenreeks Souvenirs d’enfance van de Franse schrijver Marcel Pagnol. Marcel Pagnol, die behalve schrijver ook filmmaker en lid van de Académie Française was, wordt in eigen land om zowel zijn films als zijn boeken steeds meer gewaardeerd. Dit eerste deel van de tweeluik over de eerste twee delen van Souvenirs d’enfance door Yves Robert, geeft een geromantiseerd beeld van de jeugd van Marcel – zoon van een schoolmeester, -en de zomervakanties op het platteland van de Provence.

Dat de jonge Marcel opgroeit als zoon van een schoolmeester, is een belangrijk element in het verhaal: hij leert op zeer jonge leeftijd al lezen en zijn interesse voor boeken neemt vormen aan die zijn moeder soms tot wanhoop drijven. Het ongestoord kind-zijn is voor vader Joseph echter minder belangrijk. Hij toont zich juist trots over de slimheid van zijn zoon.

Het familieleven is eveneens een belangrijke factor in deze film. Als Tante Rose een verhouding krijgt met Jules en ook met hem trouwt, ontdekt de schoolmeester Joseph dat er meer in het leven is dan lesgeven. Joseph huurt met Oncle Jules een huisje in de Provence, waar de twee gezinnen ’s zomers de (lange) vakantie doorbrengen. Daar, in de woest en vrije natuur, leert Marcel het buitenleven kennen, een leven dat hij later niet meer kwijt zal willen.

De komst van Jules in de familie levert daarbij nog extra fascinerende scènes op: daar Jules katholiek is en Joseph overtuigd atheïst, kunnen de twee het over bepaalde zaken maar niet eens worden. Spanningen tussen personen is echter niet direct waar deze film om draait. De film verloopt in een langzaam tempo, en neemt goed de tijd voor Marcels ontdekking van de wereld. Ondanks de weinig spannende gebeurtenissen, en het ontbreken van elementen die een speelfilm over het algemeen kenmerken, leveren de dagelijkse beslommeringen van Marcel, zoals de geboorte van een baby, de jacht op vogels en het sluiten van een vriendschap, evenals de fraaie setting – de altijd mooie Provence – een film op die doet verlangen naar het vervolg, Le chateau de ma mère.

De film is, samen met het vervolg, een prachtige, nostalgische ode aan het leven op het platteland. Voor iedere liefhebber van de Provence verplichte kost.

1 recensie voor La gloire de mon père

1. edgar van went