# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

Mathieu Kassovitz (Amélie, Munich) is inmiddels geen onbekende meer in de (Franse) filmwereld. Heel anders was dat toen hij begon met zijn onbetwiste meesterwerk en doorbraak, de film La Haine. Met een klein budget, en zonder de hoop dat er iets uit zou komen dat ook daadwerkelijk geld op zou leveren, verzamelde hij enkele mensen om zich heen die ook in het project geloofden. Een film over de doodgezwegen problematische buitenwijken, in zwart-wit, en met toentertijd onbekende acteurs was het resultaat. Ondanks deze ogenschijnlijk slechte beginpunten, sleepte de film enkele grote prijzen binnen, en zwengelde het de politieke discussie over de problemen in de banlieues aan.

La Haine vertelt het verhaal van drie jongeren van verschillende komaf (Joods, Arabisch, Afrikaans) in een anonieme buitenwijk van Parijs. De film volgt de 24 uur uit hun leven die volgen op een nachtelijke rel, waarbij een politieagent zijn pistool is kwijtgeraakt. Al snel wordt duidelijk dat de Joodse Vinz het pistool gevonden heeft. Alledrie de jongens hebben een verschillende karaktertrek die duidelijk de boventoon voert, maar alledrie hebben ze ook iets gemeenschappelijks, de haat richting de racistische politieagenten. Met de wetenschap dat Vinz zijn pistool geladen bij zich draagt, is het wachten op de uitbarsting. Dat die gaat komen is evident, de vraag is alleen nog wanneer.

De film brengt de leegte van het leven in de banlieue goed in beeld. De timing van het maken van de film kon niet beter, juist in die tijd kwamen er allerlei problemen in de buitenwijken onder de aandacht van media en politiek. Niet verwonderlijk is dat van de vele wijken waar de regisseur zijn oog op had laten vallen slechts een wijk toestemming gaf om te filmen. Kassovitz en de drie acteurs die de hoofdrol spelen, hebben voorafgaand aan de film enkele weken in die wijk gewoond, om zo het leven beter te kunnen begrijpen en het respect van de bewoners te kunnen winnen. Ze merkten zo dat er door het ontbreken van goede sociale voorzieningen weinig anders overblijft dan de hele dag een beetje buiten rondhangen. Werk, sportscholen en bioscopen zijn er niet, dan lijkt de stap naar opstandigheid nog slechts een kleine.

Het zwart-wit en de cameravoering, waarbij een scene onafgebroken, onoverzichtelijk, en niet in een studio, wordt gefilmd, versterken de realistische sfeer van de film. Het is onvermijdelijk dat de kijker enige sympathie gaat voelen richting de hoofdpersonen. Desondanks is de vraag ook legitiem of er werkelijk niet meer van hun leven te maken valt, met wat inzet. Tegelijk wordt er in de film gefocust op de daden van slecht opgeleide en racistische politieagenten, die de haat in de jongelui sterk aanwakkeren. Ook enkele goedwillende agenten komen in beeld, om het geheel wat in evenwicht te brengen. De oorzaak van de problemen afdoen met een kip-en-ei-discussie (wie reageert op wie) is echter niet voldoende. De film is namelijk ook in zekere zin moraliserend, zij het op een goede manier: “C’est l’histoire d’une société qui tombe et qui, au fur et à mesure de sa chute se répète pour se rassurer : ‘Jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien.‘ Mais ce qui compte c’est pas la chute. C’est l’atterrissage.”

Dat wat telt is niet de val, maar de landing. Juist daarom blijf je als kijker na het zien van La Haine toch ook met een onbevredigend gevoel achter. De film is een cinematografisch meesterwerk, hard, kil, overdonderend goed, en zeker een van de hoogtepunten van de Franse cinema van de afgelopen decennia. Kassovitz signaleert, en dat signaal is ook vandaag de dag helaas nog nodig. De rellen in 2005, 10 jaar na La Haine, laten zien dat er aan de hopeloosheid van de situatie waarin sommigen verkeren nog weinig veranderd is. Kassovitz reikt in zijn film echter geen oplossingen aan, hij biedt geen uitweg. Natuurlijk, het is geen Hollywoodfilm met een goed en opbeurend eind, zo is het leven meestal ook niet. Maar toch, moet een film soms toch ook niet méér willen?

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “La Haine”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Frankrijk Puur Roadtrips
Reis mee dwars door Frankrijk, van de ruige rotsen aan de kust van Bretagne tot de witte bergtoppen van de Alpen, van de hoogvlaktes van de Cevennen tot de grillige rivierkloven in het Centraal Massief. In Frankrijk Puur Roadtrips vind je vijftig indrukwekkende routes en tips voor campings, restaurants en bezienswaardigheden. Dit boek is een bron van inspiratie voor betoverende roadtrips met de auto, motor of camper.

Bestel hier dit mooie inspiratieboek over Frankrijk »
Terug naar boven

Te koop

Fransefilms.nl is te koop. Heb jij interesse in de domeinnaam en de website? Neem contact op met info@fransefilms.nl en laat weten wat je er mee zou willen doen.