Beschrijving
Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, in de volksmond Amélie, is waarschijnlijk de meest geprezen Franse film van het afgelopen decennium, zoniet allertijden. De film won tientallen prijzen op internationale filmfestivals en bijna alle critici waren lovend.
Amélie verhaalt van de jonge, naïeve en verlegen Amélie Poulain. Ze groeit op zonder het gezelschap van andere kinderen: haar vader, een dokter, onderzoekt haar en constateert een hartafwijking. Dat haar hart afwijkingen vertoont komt echter door het feit dat haar vader haar op andere momenten niet aanraakt, waardoor het onderzoek van hem haar hart onregelmatig laat kloppen. Nadat haar moeder door een tragisch ongeval om het leven komt, is de wat neurotische vader zo de enige in het leven van Amélie. Doordat ze haar hele jeugd aan zichzelf is overgeleverd, ontwikkelt ze een rijke fantasie.
Wanneer ze als jonge twintiger op zichzelf woont als serveerster in een café in de Parijse wijk Montmartre, lijkt ze elke poging op intieme relaties met andere mensen te hebben opgegeven. De dood van prinses Diana zorgt er echter voor dat ze haar leven omgooit. In haar appartement vindt ze een doosje met oude spullen van een vorige bewoner. Ze besluit naar hem op zoek te gaan om hem het doosje terug te bezorgen. Ze spreekt met zichzelf af dat wanneer het terugvinden van het doosje hem iets zal doen, ze zich vanaf dat moment voor andere mensen zal gaan inzetten. Als de man ook echt geraakt blijkt door het terugzien van het doosje, ziet haar leven er anders uit. Zo helpt ze op haar geheel eigen wijze haar vader, een medewerker van een groentewinkeltje die gepest wordt door zijn baas, haar benedenbuurvrouw die door haar man verlaten is en haar collega van het café. Dat ze uiteindelijk ook zichzelf zal moeten helpen, is waar ze gaandeweg de film achter komt.
Ze vindt een fotoalbum waarin allerlei foto’s van verschillende personen geplakt zijn. Bij haar zoektocht naar de eigenaar van dit album, waarbij ze wordt geholpen door een broze schilder – een buurman -, ontdekt ze de liefde, en zal ze haar eigen verlegenheid moeten overwinnen. Dit alles levert een verkwikkend en modern soort sprookje op.
Het feit dat de film overal volle zalen heeft getrokken en dat de dvd inmiddels tot de meest verkochte Franse films behoort, is niet voor niets. Naast de film, met prachtige en romantische beelden van een idyllisch Parijs – zoals toeristen het graag zien -, en de gebruikte bijzondere filmtechnieken (zoals bij de introductie van de personages), is er ook de betoverende muziek. De soundtrack van de film, de muziek van Yann Tiersen, is zo mogelijk nog bekender dan de film en wordt tegenwoordig bij zowat elke documentaire over Frankrijk ingezet als begeleiding.
Dat de film ook enkele negatieve kritieken heeft gehad, is in zekere zin logisch: de film geeft een sterk geromantiseerd beeld van Parijs, en de problematiek met buitenlanders en achterstandswijken in Parijs komt niet in beeld. Dit kan je echter ook moeilijk verwachten van de (een) film: het is en blijft een speelfilm, en geen documentaire.
Recensies
Er zijn nog geen beoordelingen.