Les amants

Geregisseerd door Louis Malle

Les amants (de minnaars) is de tweede speelfilm van Louis Malle, en misschien wel de beste. Met deze film zette hij zich, na het succes van zijn eerste film Ascenseur pour l’échafaud, definitief op de kaart als talentvol Europees filmmaker. Het betekende ook de echte doorbraak van actrice Jeanne Moreau als het gezicht van een nieuwe generatie actrices. Zoals met zoveel films uit de Franse filmgeschiedenis is ook Les amants niet onomstreden. In de Verenigde Staten werd de vraag of het wel of niet een obscene film was uiteindelijk door de rechtbank negatief beantwoord, en zelfs in het toch iets meer vooruitstrevende Europa werd er gediscussieerd over de inhoud van de film. Al deze ophef zorgde er natuurlijk wel voor dat de film grote bezoekersaantallen trok.

Centraal in de film staat het leven van Jeanne (Jeanne Moreau), de vrouw van een krantendirecteur. Ze woont in een groot huis in de buurt van Dijon, maar gaat uit verveling geregeld naar Parijs, waar ze zich met haar vriendin Maggy in de rijkere kringen begeeft. Daar heeft ze ook haar minnaar Raoul leren kennen, een begenadigd polospeler. Haar vele uitstapjes naar Parijs vallen op, zeker omdat ze nooit vrienden uit Parijs uitnodigt in Dijon. Manlief Henri krijgt dan ook argwaan en zet haar voor het blok. Hij wil dat ze Maggy en Raoul vraagt voor een weekend in Dijon. Maar na de uitnodiging in Parijs gebracht te hebben, komt er op de terugreis een andere man in haar leven. Bernard, een man die zich weinig aantrekt van de conventies van de gegoede burgerij.

In deze tijd, waarin we alles al zo’n beetje in de bioscoop gezien hebben, lijkt veel van de thematiek in de film wat achterhaald. Toch heeft de film zelf niet aan kracht ingeboet. Het feit dat het overspel van de vrouw in de film ongestraft kan plaatsvinden was voor die tijd nieuw en ongekend en leidde tot afkeurende reacties onder de conservatieve filmkijkers. En dat is zelfs in onze tijd nog wel te begrijpen, ze staat immers op het punt daardoor ook haar dochter in de steek te laten.

Les amants speelt met de gevoelens van Jeanne maar daarmee ook met de gevoelens van de toeschouwer. Jeanne wordt geportretteerd als een prinses, maagdelijk gekleed in het wit, met kostbare sieraden. Ze lijkt prima op haar gemak in de rijke Parijse kringen. Maar Bernard, iemand van buiten die kringen, iemand die er zelfs een hekel aan heeft, zet haar leven op de kop. Louis Malle richt zich in de film voornamelijk op de gedachtes en beweegredenen van Jeanne, die ook geregeld in een voice-over aan het woord komt. Hij maakt verder gebruik van pakkend en uiterst gevoelig camerawerk om de liefde tussen Jeanne en haar nieuwe minnaar in beeld te brengen. In wat François Truffaut de ‘eerste liefdesnacht van de cinema’ noemde, volgt de camera het liefdeskoppel dat in een bootje over het water glijdt tot ze uiteindelijk in elkaars armen in bed zijn beland.

Malle geeft de kijker veel tijd om na te denken over wat hij ziet. Zo blijft de camera geregeld nog draaien als deuren al gesloten zijn waardoor er tegelijk ruimte is voor realisme en fantasie. Want waar leiden de wegen van Jeanne heen? Het optimistische leitmotiv in de soundtrack van Brahms is nog zoiets dat in tegenspraak lijkt met wat er op het scherm gebeurt. Zo’n avontuur als Jeanne beleeft kan niet goed aflopen, en die suggestie wordt in de laatste scène dan ook gegeven, wanneer de camera van voren wegrijdend op de auto met de twee minnaars gericht blijft. Met de film eindigt ook het verhaal van de twee minnaars.

De film kan ook nog op een ander niveau bekeken worden. Malle en Moreau hadden ten tijde van het maken van de film een relatie, die relatie eindigde echter na deze film. Malle zag zichzelf ook als een buitenstaander in de Franse bourgeoisie, hoewel hij daar wel deel van uitmaakte. Als je in de buitenstaander in de film, Bernard, de persoon van Louis Malle ziet, komt de film in een heel ander licht te staan. Zo kun je Les amants dus ook zien als een soort afscheid tussen Malle en Moreau, een afscheid van een stormachtige relatie die vanaf het begin gedoemd was te mislukken.

Een film uit 1958, met Alain Cuny, Gaston Modot, Jean-Marc Bory, Jeanne Moreau, José Luis de Villalonga, Judith Magre

Categorie:

Beoordeel deze film:
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren6 sterren7 sterren8 sterren9 sterren10 sterren
(totaal: 1 stemmen, gemiddeld: 9,00 )
Loading...

Koop deze film »

Wat vond jij van deze film?

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie op “Les amants”