# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

De economische crisis is een actueel onderwerp dat ook steeds vaker opduikt in films. Regisseur Cédric Klapisch vertrok vanuit het idee dat “de wereld steeds meer winst maakt, maar steeds minder mensen ervan profiteren”. Voor zijn film, waarvan hij het scenario zelf schreef, dook hij diep in de financiële wereld en vroeg hij zijn hoofdacteurs zich eveneens goed in te leven. Hoewel de film zware onderwerpen belicht, blijft Ma part du gâteau een komedie. Waren zijn eerdere films als L’auberge espagnole, Les poupées russes en Paris mozaïekfilms met meerdere verhalen die door elkaar heen liepen, bij zijn nieuwste project volgt hij een wat traditionelere lijn.

France (Karin Viard) is een arbeidster en leeft samen met haar drie dochters in Duinkerken, in het noordwesten van Frankrijk. De fabriek waar ze werkte wordt gesloten en samen met haar collega’s komt ze op straat te staan. Een vriend kent iemand die haar misschien een baan als huishoudster in Parijs kan bezorgen. Vol goede moed vertrekt ze erheen, om in de weekenden weer naar haar kinderen terug te keren. Ze treft het direct goed met haar eerste baan en komt te werken bij een rijke zakenman, Stéphane, of Steve (Gilles Lellouche), die overgeplaatst is vanuit Londen naar Parijs. Ze moet voor hem zijn chique appartement schoonhouden, een taak die haar niet al teveel moeite kost en veel oplevert.

Steve is een beurshandelaar en verdient snel geld met enkele op het oog simpele handbewegingen achter zijn computer. Hij leeft in een compleet andere wereld dan zijn huishoudster France en ziet haar in het begin niet eens staan. Na verloop van tijd komen de twee toch dichterbij te staan, met name omdat Steve haar vraagt de zorg op zich te nemen van zijn zoontje Alban, die voor een maand bij hem gedumpt wordt door zijn ex. Steve en France zijn in bijna alles tegenpolen, maar er ontstaat een vreemd soort verstandhouding – die echter weer onder druk komt te staan door het werk van Steve.

De verhaallijn van Ma part du gâteau lijkt in eerste instantie zich te ontwikkelen als die van een van de vele oppervlakkige Amerikaanse komedies. Tot een zeker punt, want Klapisch had zich bij het maken van de film juist tot doel gesteld om tegen dat soort films in te gaan. Wat betreft het onderwerp hinkt de film een beetje op twee gedachten. Je zou het kunnen zien als een aanklacht tegen de financiële wereld, die elk menselijk gevoel verloren lijkt te zijn. Tegelijk geeft Klapisch onomwonden toe dat een van zijn hoofddoelen is om mensen te vermaken met zijn films – maar zonder de realiteit uit het oog te verliezen.

Jammer is dat de regisseur zijn ietwat meer experimentele fase nu voorbij gegroeid lijkt te zijn. Verwacht dan ook geen surrealistische droomscènes meer zoals in bijvoorbeeld Paris of L’auberge espagnole. Waarin Klapisch wel de lijn uit vorige films doortrekt is zijn betrokkenheid bij menselijke problemen en zijn analyse van hoe mensen zich tot elkaar verhouden. Ten opzichte van de financiële systemen van deze wereld klinkt er een bittere ondertoon in door die de film van een diepere laag voorziet. De film loopt anders af dan je gaandeweg zou kunnen verwachten, wat opnieuw van een realistische blik op zowel de wereld als films getuigt.

Zowel Gilles Lellouche als Karin Viard zijn goed gecast voor deze rollen. Ze passen op het eerste gezicht niet bij elkaar, maar er ontstaat mede door de omstandigheden toch een natuurlijke onderlinge fascinatie. In 2008 maakten beiden ook al deel uit van de acteurs in Klapisch’ Paris. Nu dragen ze het gewicht van de film, waaronder ze geen van beiden bezwijken. Ze verheffen de film boven de grote stroom aan maatschappelijk geëngageerde films die er te zien zijn – ondanks dat de film nog wel iets van de in eerdere films getoonde creativiteit van Cédric Klapisch lijkt te missen.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Ma part du gâteau”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Op deze website gebruiken we cookies, kleine bestanden waarmee informatie op je computer wordt bewaard en die uitgelezen kunnen worden door de website die ze plaatst. In ons geval gaat het om functionele cookies, cookies voor analyse en cookies voor advertentieweergave. Door het toestaan van deze cookies heb je een betere gebruikservaring op de website en stel je ons in staat om je zo goed als mogelijk te bedienen van informatie over christelijke boeken.  Privacybeleid