Parade

Geregisseerd door Jacques Tati

Een film uit 1974, met Bertil Berglund, Bertilo, Jacques Tati, Jan Swahn, Johnny Lonn, Karl Kossmayer, Michèle Brabo, Moniqa Sunnerberg, Pia Colombo, Pierre Bramma

In zijn laatste film leidt Jacques Tati ons als ringmeester rond in de vrolijke wereld van het circus. Met in de ring talloze jongleurs, goochelaars, dierentemmers en clowns in onnavolgbare acts. En achter de schermen spelen de schilders, bouwers en dierenverzorgers allemaal hun eigen rol. Te midden van al deze drukte voert Tati zelf enkele van zijn beroemde mime-acts uit voor het toegestroomde publiek. De zwanenzang van één van Frankrijks meest getalenteerde en originele komieken is een ware hommage aan het circus en zo rijk en vermakelijk als film kan zijn.
Drie jaar na zijn laatste optreden als Monsieur Hulot in Traffic (1971) en zeven jaar na de krachttoer Playtime (1967) maakte Jacques Tati in 1974 Parade in opdracht van de Zweedse televisie. Nog datzelfde jaar zou de filmmaker faillissement aanvragen om nooit meer op de regisseursstoel plaats te nemen. Hoewel zijn oeuvre Frans erfgoed zou worden en tot op heden door filmliefhebbers, kinderen en modernisten om uiteenlopende redenen bejubeld wordt, brachten de films destijds niet de opbrengsten die de producenten verwachten. Dit in combinatie met het welhaast ziekelijke perfectionisme en de behoefte op alle onderdelen van het productieproces een stempel te kunnen drukken, leidde ertoe dat een vreugdevolle happening een slotakkoord zou worden van een indrukwekkende loopbaan. Wellicht dat Tati dit voorvoelde, toen hij de titel van de film ontleende aan Saties half komische, half melancholieke kermisballet.

Geef als eerste een beoordeling voor “Parade”