Une nouvelle amie

Geregisseerd door François Ozon

Een film uit 2014, met Anaïs Demoustier, Aurore Clément, Isild Le Besco, Jean-Claude Bolle-Reddat, Raphaël Personnaz, Romain Duris

De bijzonder productieve filmmaker François Ozon komt de laatste tijd vrijwel elk jaar met een nieuwe film. Steevast neemt hij zijn toevlucht tot dezelfde onderwerpen, met name zijn aandacht voor seksuele identiteit en zijn portrettering van de Franse middenklasse. Verrassen doet hij daardoor eigenlijk steeds minder, en ook Une nouvelle amie past naadloos in het oeuvre van Ozon, en maakt ondanks het opmerkelijke plot toch vrij weinig indruk.

Het verhaal begint met de vriendschap tussen Claire (Anaïs Demoustier) en Laura. Die vriendschap gaat al jaren terug, maar eindigt abrupt wanneer Laura plotseling overlijdt, na de geboorte van haar dochtertje. Claire zweert alles te doen om te zorgen voor de achterblijvende man David (Romain Duris) en hun dochtertje. Maar ze vermoedt dan nog niet dat ze daarbij zwaar op de proef zal worden gesteld. Het rouwen om zijn overleden vrouw uit zich bij David op een nogal bijzondere manier.

Op een dag betrapt ze David namelijk terwijl die zijn dochtertje de fles geeft, gekleed in de kleren van Laura. Is David een travestiet, of is het zijn reactie op de dood van zijn vrouw? Vanaf dat moment raakt Claire geïntrigeerd door het gedrag van David. Ze merkt pas later dat dit gedrag ook bij haar een ingrijpende reactie teweegbrengt.

Het grootste deel van de film richt zich op de relatie die Claire en David na de dood van Laura ontwikkelen. Dat is deels jammer, want het blijft zo nogal onduidelijk hoe hun relatie vóór dit alles was. En nog onduidelijker is hoe de relatie tussen David en zijn vrouw precies was. De overleden Laura blijft teveel een raadsel, en dit tast de geloofwaardigheid van Davids gedrag nogal aan.

François Ozon loopt het risico dat hij met zijn wat overdreven focus op seksualiteit en gender zijn publiek niet meekrijgt. Het personage David blijft als man/vrouw karikaturaal, ook doordat er nogal wat komische elementen in de film zitten verwerkt. Beter uit de verf komt het personage Claire, goed gespeeld door de talentvolle Anaïs Demoustier. Zij is een stuk geloofwaardiger in haar reactie op de dood van haar hartsvriendin en de metamorfose die Laura’s man vervolgens doormaakt.

Hield je van eerdere films van Ozon als 8 femmes, Potiche of Dans la maison dan kun je waarschijnlijk Une nouvelle amie ook wel waarderen. De film heeft eenzelfde lichtvoetigheid, ondanks het beladen onderwerp, en Ozon toont zich ondanks de eerder genoemde kritiekpuntjes wel een meester in het vermengen van genres en het dirigeren van zijn acteurs. Het is namelijk ook vooral de chemie tussen Claire en David die de film naar een hoger niveau trekt.

Geef als eerste een beoordeling voor “Une nouvelle amie”