# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

De film Coco avant Chanel was niet de enige film die er in 2009 uitkwam over het beroemde Franse mode-icoon. De van oorsprong Nederlandse regisseur Jan Kounen kwam enige tijd daarna met Coco Chanel et Igor Stravinsky. In deze film wordt een korte episode uit het leven van Coco Chanel belicht, waarin ze volgens de geruchten een affaire had met de Russische componist Stravinsky. In Coco avant Chanel (met Audrey Tautou) wordt vooral de periode voor haar roem belicht, in deze latere film zien we haar als ze wat verder in haar carrière is en daardoor al aardig beroemd is. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Anna Mouglalis (Chanel) en Mads Mikkelsen (Stravinsky).

De film begint op het moment dat Coco in rouw is vanwege de dood van haar geliefde, Boy Capel. Ze woont de première bij van Le sacre du Printemps, een stuk van Igor Stravinsky, en is er als een van de weinigen van gecharmeerd. De voorstelling ontaardt in boegeroep en blijkt een fiasco. Zo’n zeven jaar later maakt ze kennis met de componist en nodigt ze hem uit om samen met zijn gezin intrek te nemen in het buitenhuis van Coco Chanel. Stravinsky, die tot dan toe met vrouw en kinderen in een weinig luxueus hotel leeft, neemt de uitnodiging maar al te graag aan.

Vanaf het begin wordt duidelijk dat het niet zomaar liefdadigheid van Chanel is, er hangt meer in de lucht. Terwijl Stravinsky muziek componeert en piano speelt, raakt Coco Chanel gefascineerd door de man. Er ontspint zich een passionele verhouding tussen Coco en Igor, onder toeziend oog van Igors wegkwijnende vrouw Katarina. De relatie tussen de twee zorgt ervoor dat Igor en zijn vrouw uit elkaar gedreven worden. Tegelijk blijft ook de verhouding tussen Igor en Coco een gevoelige. Coco voelt zich kunstenaar, maar is volgens Igor uiteindelijk niet meer dan iemand die ‘stoffen verkoopt’.

De film van Jan Kounen is een opvallende verschijning. Je zou het kunnen zien als een typische mode-film, met erg veel aandacht voor de aankleding, de enscenering en het camerawerk. Zowat elk shot is een kunstbeeld op zich, en elke draaiing van de camera en elke stap van de personages hebben een bedoeling. Coco Chanel et Igor Stravinsky is een film voor mensen met een lange adem. Heel veel gebeurt er niet, zo worden bijvoorbeeld de eerste twintig minuten gevuld met de registratie van de voorstelling en de daaropvolgende ophef onder het publiek.

Coco Chanel et Igor Stravinsky is een stijlvolle film die op een interessante manier twee kunstvormen met elkaar vermengt. Aan de ene kant een kunstvorm die heel erg met uiterlijke vormen bezig is, die van de maatpakjes en architectuur, en aan de andere kant een meer innerlijke kunstvorm, de muziek van Stravinsky. Het beste komt die tweedeling naar voren aan het begin van de film, bij de voorstelling, waar dans en muziek beiden een zinneprikkelende dans uitvoeren en beiden de hoofdrol op proberen te eisen. Als het ware vormt die première al de voorbode voor het latere falen van de relatie tussen de couturier en de componist. Kounen maakt die dans tussen twee kunstvormen tot hoofdonderwerp van deze film, en verpakt dat alles in een mooi en stijlvol jasje. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in mode en de overlappingen van mode met andere kunstvormen.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Coco Chanel et Igor Stravinsky”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven