Beschrijving
De film Crime d’amour is de laatste film van de in augustus 2010 overleden regisseur Alain Corneau. Hij maakte in heel zijn regisseurscarrière zo’n 20 films, waarvan een enkele doorbrak naar het grote publiek. In 1991 haalde Corneau wereldfaam met zijn film Tous les matins du monde over de 17e eeuwse componist Marin Marais. In Crime d’amour neemt Corneau het zakenleven onder de loep. Hij zet de actrices Ludivine Sagnier en Kristin Scott Thomas tegenover elkaar en laat ze een bikkelharde strijd voeren die zich zowel zakelijk als privé afspeelt en uiteindelijk fatale gevolgen heeft. Corneau’s adieu aan de filmwereld is een op het oog wat kille film die weet te boeien door het fraaie acteerduel tussen de twee sterke Franse actrices.
Isabelle (Ludivine Sagnier) is een jonge ambitieuze zakenvrouw, werkzaam bij een grote multinational in Parijs. Haar directe leidinggevende is Christine (Kristin Scott Thomas), een berekenend directielid. Tijdens een van de openingsscènes van de film werken beiden samen thuis over aan een project. Hierbij gaat Christine zover dat ze Isabelle complimenteert met haar uiterlijk, en geheel onverwachts drukt ze een kus op de nek van Isabelle. Wanneer de partner van Christine thuiskomt vertrekt Isabelle verward.
In de daaropvolgende periode speelt Christine met de gevoelens van Isabelle. Ze is zich ervan bewust dat Isabelle talenten heeft en op sommige punten misschien wel sterker is dan zij zelf. Dit feit weet ze echter voor eigen gewin uit te buiten. Christine stuurt Isabelle naar Caïro voor een zakelijke afspraak. Hier behaalt Isabelle een groot succes, maar Christine weet het te doen voorkomen of het succes geheel haar eigen verdienste is. Hierdoor maakt Christine kans om hogerop te komen en in de Amerikaanse vestiging aan het werk te kunnen.
Voor het zover komt krijgt Isabelle echter langzaam door welk spel haar baas met haar speelt. Haar bewondering en heimelijke verliefdheid verandert gaandeweg in haat en afkeer, zeker wanneer Christine haar ten overstaan van een groot aantal collega’s voor gek zet met beelden van bewakingscamera’s. Het is dan meer dan duidelijk dat dit voor een van beide vrouwen of misschien wel voor allebei verkeerd af zal lopen.
Crime d’amour begint als een ijzersterke thriller in de stijl van La tourneuse de pages van regisseur Denis Dercourt. Corneau slaagt erin om de machtsspelletjes in de top van een groot bedrijf duidelijk in beeld te brengen. In tegenstelling tot de op dit moment heersende stijl van losse cameravoering kiest Corneau voor weinig beweging in de scènes. Vaak staat de camera stil gericht op de actie die plaatsvindt. Hierdoor oogt de film zeer rustig, wat op een bepaalde manier bijdraagt aan de spanning en de kille sfeer van de film. Ook de bescheiden soundtrack versterkt deze sfeer, waardoor eigenlijk alle aandacht uit kan gaan naar het acteerwerk van de hoofdrolspelers. Die hoofdrolspelers weten hun taak goed te volbrengen. Vooral de transformatie die Ludivine Sagnier doormaakt in de film is opmerkelijk. Van onzeker meisje groeit ze uit tot de berekenende vrouw, en wordt ze in veel opzichten het evenbeeld van haar baas.
De film bestaat eigenlijk uit twee delen. In het eerste deel is het een soort thriller, in het tweede deel zakt het tempo wat in en verandert de film in een bijna ouderwetse policier. Hoewel de omstandigheden van de ‘crime’ duidelijk zijn, blijft het door wat trucjes van Corneau tot het eind toe een verrassing hoe het zal aflopen. Crime d’amour is een degelijke film die niet perfect is maar wel van begin tot eind weet te boeien.
Recensies
Er zijn nog geen beoordelingen.