# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

D’amour et d’eau fraîche is de tweede speelfilm van de opkomende Franse filmmaakster Isabelle Czajka. Net als in haar eerste film L’Année suivante is de hoofdrol weggelegd voor de jonge actrice Anaïs Demoustier (Les grandes personnes). In 2010 werd zij door de European Film Promotion nog uitgeroepen tot een van de Shooting Stars van Europa, naast enkele anderen waaronder de Nederlandse actrice Lotte Verbeek. Voor haar rol in deze film werd ze genomineerd voor een César in de categorie Beste vrouwelijke belofte. Haar tegenspeler Pio Marmaï kreeg een nominatie voor deze belangrijkste Franse filmprijzen in de categorie Beste mannelijke belofte.

Julie (Anaïs Demoustier) is 23 jaar, net afgestudeerd, en zet haar eerste stappen op de arbeidsmarkt. Ze begint als hulpje bij een groot bedrijf, maar heeft er al snel genoeg van om allerlei kleine karweitjes op te knappen. Ze is klaar voor een uitdagendere baan, maar die zijn niet makkelijk te vinden in het hedendaagse Parijs. Haar bijbaantje in een fotozaak levert amper genoeg op om haar huur te betalen, dus wanneer ze ontslagen wordt moet ze snel op zoek naar ander werk.

Ze solliciteert op een baan als verkoper bij een uitgever en moet vervolgens van deur tot deur gaan om tijdschriftabonnementen aan de man te brengen. Zo dient ze haar weg naar een volwassen en zelfvoorzienend leven zien te vinden. Enkel op seksueel gebied lijkt ze al volledig volwassen en zelfverzekerd, ze papt dan ook aan met wat oudere mannen waaronder een van haar nieuwe bazen, wat haar vervolgens een extra zakcentje oplevert. Tijdens het sollicitatiegesprek voor haar nieuwe baan maakte ze eveneens kennis met de jonge en vrijgevochten Ben. Al snel zegt ze dit baantje ook weer gedag en trekt ze met Ben mee naar Zuid-Frankrijk. Daar ontdekt ze dat er ook een verontrustende kant aan Ben zit, die haar mogelijk in de problemen zal brengen.

D’amour et d’eau fraîche is een typisch Franse film die op het eerste gezicht niet erg veel om het lijf lijkt te hebben. De film voltrekt zich in een rustig tempo en ontspint zich als een redelijk conventionele speelfilm waarin de hoofdpersoon een duidelijke ontwikkeling doormaakt. Regisseur Isabelle Czajka voegt hier en daar wat milde maatschappijkritische elementen toe, zonder die echt uit te werken of de boventoon te laten voeren. Dat het Parijse leven voor jonge starters zwaar is, zal dan ook eigenlijk al wel bekend zijn. En dat een startersplek bij een bedrijf vaak ondankbaar werk is, zal voor de meeste mensen ook niet verrassend zijn.

Doordat Czajka niet in de val trapt om dat soort zaken teveel op de voorgrond te houden blijft de film aangenaam en optimistisch. Wanneer D’amour et d’eau fraîche in de tweede helft overgaat in een soort Bonnie en Clyde-verhaal verliest de film iets van zijn diepgang, maar dit wordt beperkt door het feit dat de makers bij het schrijven van het scenario niet op de melodramatische tour zijn gegaan. De film wordt gedragen door het talentvolle acteerwerk van vooral Anaïs Demoustier, die haar personage de juiste mix van jonge onbevangenheid en lichte tristesse meegeeft. Dat we nog veel van zowel regisseur Isabelle Czajka als actrice Demoustier zullen horen mag na het zien van deze film duidelijk zijn.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “D’amour et d’eau fraîche”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Op deze website gebruiken we cookies, kleine bestanden waarmee informatie op je computer wordt bewaard en die uitgelezen kunnen worden door de website die ze plaatst. In ons geval gaat het om functionele cookies, cookies voor analyse en cookies voor advertentieweergave. Door het toestaan van deze cookies heb je een betere gebruikservaring op de website en stel je ons in staat om je zo goed als mogelijk te bedienen van informatie over christelijke boeken.  Privacybeleid