La Belle et la Bête

Geregisseerd door Jean Cocteau

De film La belle et la Bête (Belle en het Beest) wordt door velen gezien als een van de belangrijkste films uit de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. Deze verfilming van een klassiek sprookje uit de 18e eeuw zette de toon voor andere sprookjesverfilmingen en vormde een rolmodel voor vele latere filmmakers. Voor regisseur Jean Cocteau was het de film waarmee hij zijn plaats verwierf in de Franse filmwereld. Tot die tijd was hij vooral bekend als schrijver, poëet en schilder. In La Belle et la Bête verweeft hij realisme en magie met elkaar zoals dat eigenlijk alleen in film kan. Cocteau baseerde zich onder meer op oude prenten van Gustave Doré en schilderijen van Vermeer. Deze invloeden schijnen bijvoorbeeld door in de duistere enscenering en het gebruik van licht en donkerte.

Een rijke koopman heeft drie dochters en enkele zoons. De jongste dochter, Belle, wordt door de twee oudere dochters gepest en bespot. Terwijl de twee oudsten zich vermaken met het leven in weelde, doet Belle het huishouden en zorgt ze voor hun vader. Deze raakt echter in financiële moeilijkheden. Op de terugweg van een zakenreis verdwaalt hij in een mistig bos, en komt hij in een kasteel terecht waar hij een maaltijd en onderdak krijgt, zonder echter iemand te zien. Hij plukt er een roos om aan zijn jongste dochter te geven, juist op dat moment duikt de eigenaar op. Dit blijkt een afzichtelijk wezen, een Bête (beest), dat hem van diefstal beschuldigt en genoegdoening eist. De koopman zal moeten sterven, maar krijgt de kans zijn leven in te ruilen voor dat van een van zijn dochters. Wanneer Belle dat hoort, neemt ze zijn plaats in en trekt ze in bij het Beest.

Het Beest vraagt haar iedere dag of ze met hem wil trouwen, steevast weigert Belle dit echter. Wanneer ze meekrijgt dat haar vader doodziek is, vraagt ze of ze een weekje naar hem toe mag. Uiteindelijk krijgt ze daar toestemming voor, maar haar jaloerse zussen doen er vervolgens alles aan om te verhinderen dat ze weer terug naar het Beest gaat.

Jean Cocteau slaagt erin een film te maken waarin de visuele aantrekkingskracht het verhaal zijn kracht verleent. Hoewel Cocteau op dat moment nog te maken had met de beperkingen van een zwartwit-film, creëert hij toch een film die de vergelijkingen met latere films als bijvoorbeeld Peau d’âne van Jacques Demy moeiteloos doorstaat. Naast de rollen van Belle en het Beest, vertolkt door Josette Day en Jean Marais, doet ook de omgeving een duit in het zakje. Het kasteel krijgt in feite een eigen rol toegedicht, met deuren die vanzelf openen, tafels die zijn uitgerust met een arm die de wijn inschenkt en kandelaren die aan bewegende armen aan de muur bevestigd zijn. De scènes in het kasteel zijn soms spookachtig en vaak verrassend, en de gebeurtenissen op het scherm blijven daardoor ondanks het wat simplistische verhaal steeds boeien.

Dat verhaal mag dan wat simplistisch zijn, de achterliggende symboliek is dat zeker niet. Cocteau levert een complex psychologisch portret, waarin de kijker eigenlijk zoveel kan leggen als hij zelf wil. Zijn de personages in de film beelden van een diepere metafoor waarin ook de Franse samenleving meespeelt, beschikt het verhaal misschien over een soort Freudiaanse laag over de liefde tussen vader en dochter, of gaat het verhaal van Belle en het Beest wellicht ten diepste over de ontluikende seksuele gevoelens van Belle, en haar kennismaking met het ‘beest’ in de man?

Een film uit 1946, met Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Michel Auclair, Mila Parély, Nane Germon, Raoul Marco

Categorie:

Beoordeel deze film:
1 ster2 sterren3 sterren4 sterren5 sterren6 sterren7 sterren8 sterren9 sterren10 sterren
(totaal: 1 stemmen, gemiddeld: 9,00 )
Loading...

Koop deze film »

Trailer

Wat vond jij van deze film?

Er zijn nog geen reacties.

Schrijf als eerste een reactie op “La Belle et la Bête”