Beschrijving
Claude Chabrol werd vooral bekend als een van de grondleggers van de Franse Nouvelle Vague. Hij maakte in de jaren ’50 deel uit van de kring filmcritici rond het tijdschrift Cahiers du Cinema, met onder anderen Godard, Rohmer en Truffaut, die later ook zelf films gingen maken. Hij wordt ook nogal eens de Franse Woody Allen genoemd, beiden hebben gemeen dat ze al in de 70 nog volop actief in de filmwereld zijn. Verder vallen ze beiden op door hun films waarin ze met literaire technieken een persoonlijk beeld geven van de huidige samenleving. Chabrol plaatste zichzelf met enkele van zijn films in de traditie van Hitchcock, maar maakte tegelijk ook andersoortige films, wat tot nu toe een zeer divers oeuvre opleverde. In La fille coupée en deux, een van zijn recentste films die breed gewaardeerd werd, portretteert hij een jonge vrouw temidden van een passioneel gevecht tussen twee mannen in de microkosmos van het Franse cultuur- en mediamilieu.
Het verhaal is gebaseerd op een zogenaamd fait divers, dat ook gebruikt werd voor een film in 1955, The girl in the red velvet swing van Richard Fleischer met Joan Collins in de hoofdrol. Chabrol neemt nogal wat over uit deze film, maar geeft er wel onmiskenbaar een eigen draai aan. Een jonge talentvolle vrouw, Gabrielle Deneige (met een wat doorzichtige familienaam, ‘neige’ betekent sneeuw), presenteert het weer op een regionale zender in Lyon. Tijdens een signeersessie in de boekwinkel van haar moeder komt ze in contact met de invloedrijke schrijver Charles Saint-Denis (François Berléand). Deze leeft een leven van luxe met zijn passieve vrouw, temidden van een groep mensen uit de hogere sociale stand, een wat schimmige vriendengroep die samenkomt in een privéclub. Gabrielle raakt onder de indruk van de schrijver, en belandt in een passionele relatie. Tegelijk maakt ze kennis met de rijke Paul Gaudens, erfgenaam van een regionaal farmaceutisch imperium. Een bon-vivant, die weinig opheeft met andere mensen en denkt met geld alles te kunnen krijgen wat hij begeert. De dandy wordt hopeloos verliefd op Gabrielle, maar zij zoekt haar toevlucht in de armen van de schrijver.
Chabrol is een wrede regisseur, die de onschuldige Gabrielle bijna laat verdrinken in de libertijnse gewoontes van de hogere Lyonse kringen. Met de openingsmuziek van Puccini’s ‘Turandot’, een opera waarin op het bekende raadsel ‘Wat is warm en rood als een vlam, maar is geen vuur?’ het antwoord ‘bloed’ wordt gegeven, en de afloop van die opera, een van de weinige klassiekers waarin de sopraan het er levend van af brengt, geeft Chabrol al een deel van de afloop van de film weg. Niet ten onrechte, want dat gegeven is nu juist wat deze film interessant maakt. Chabrol schetst op weergaloze wijze het leven van een jonge vrouw die moet kiezen tussen passie en verstand. Ludivine Sagnier, die de rol van Gabrielle Deneige op zich neemt, wordt elke film die ze speelt beter en indrukwekkender. Met haar licht fragiele, betoverende uiterlijk is ze de engel die de film draagt, de schakel tussen de schizofrenie van Paul Gaudens en de nepheid, de schone schijn van schrijver Charles Saint-Denis (het Saint is een titel die hij zelf aan zijn naam heeft toegevoegd).
De film is genuanceerd, niet iedereen is puur slecht, en vrouwen zijn niet slechts speeltjes in de handen van mannen, Gabrielle weet heel goed wat ze wil, alleen geen enkele keuze die ze kan maken lijkt goed voor haar te zijn. Wat een eenvoudige romantische komedie had kunnen worden maakt Chabrol tot een complexe diepgelaagde en gestructureerde rolprent.
La fille coupée en deux (Het meisje in tweeën geknipt) is een zinneprikkelende en zeldzame film van de oude meester Chabrol. Een uitstekend geregisseerde opbouw, effectief camerawerk, oog voor details en goede timing benevens een thematiek die doet denken aan films van jaren terug maken van deze film een ouderwets meesterwerk.
Recensies
Er zijn nog geen beoordelingen.