# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Le cercle rouge

Geregisseerd door Jean-Pierre Melville

Een film uit 1970, met Alain Delon, André Ekyan, Bourvil, Gian Maria Volonté, Jean-Pierre Posier, Paul Amiot, Paul Crauchet, Pierre Collet, Yves Montand

Categorie:

Heb jij deze film gezien? Laat dan nu je review achter!

Koop deze film »

Beschrijving

Le cercle rouge is de op een-na-laatste film van Jean-Pierre Melville. De vroeg gestorven regisseur specialiseerde zich in de policiers, en viel vooral op door zijn aparte stijl: zijn films kenmerken zich door eenzame, coole hoofdpersonen, weinig spraak en langdurende, bijna slepende actiescènes. Le cercle rouge (de rode cirkel) was, met ruim vier miljoen bioscoopgangers, de meest succesvolle film van Melville. Dat kwam niet in de laatste plaats door de vier steracteurs die hij voor de film had weten te regelen: Alain Delon, Yves Montand, Bourvil en de Italiaan Gian Maria Volonté, bekend van twee films van Sergio Leone. Vooral de rol van Bourvil is opvallend, voor wie niet zo bekend is met hem. In de loop der tijd is hij namelijk vooral gezien als een van de grootste komische acteurs van Frankrijk, in het rijtje Louis de Funès, Bourvil, Fernandel, maar Bourvil speelde ook mee in een behoorlijk aantal serieuzere films.

Zo speelt Bourvil in Le cercle rouge de rol van de doorgewinterde politieman Mattei. Hij begeleidt de crimineel Vogel op transport in een trein, maar die weet te ontsnappen. Wat volgt is een grootse klopjacht. Tegelijkertijd wordt Corey (Alain Delon) vrijgelaten uit de gevangenis, vervroegd, wegens goed gedrag. Op geheel toevallige wijze ontmoet hij vervolgens de ontsnapte crimineel bij een wegrestaurant, en samen weten ze met wat geluk door de afzettingen te komen en Parijs te bereiken. In de gevangenis had Corey van een bewaker een tip gekregen over een relatief eenvoudige kraak, en met Vogel en de ex-politieagent Jansen (Yves Montand) vat hij het plan op om die kraak uit te voeren en zo een zwaarbeveiligde collectie sieraden te stelen.

De vier mannen doen de typische dingen die je verwachten mag van het filmgenre: ze ontmoeten elkaar in schimmige nachtclubs, rijden in stijlvolle auto’s, doden zonder met de ogen te knipperen, roken op zijn tijd een sigaret, en blijven altijd op en top ‘cool’. Maar Melville zou Melville niet zijn als hij niet zijn eigen draai aan het genre zou geven. Die wordt al geïntroduceerd aan het begin van de film, met een zelfbedacht boeddhistisch citaat, over een rode cirkel, die een tragische lotsbestemming aanduidt voor de mensen die elkaar die dag zullen ontmoeten. Verder komt Melvilles (ietwat moralistische) visie duidelijk naar voren in de woorden van de hoofdcommissaris: ‘Alle mensen zijn schuldig, ook de mensen van de politie’.

Ookal zijn de hoofdpersonen schuldig, de methodische en koele berekenende manier waarop ze hun plannen ten uitvoer brengen, maken hen tot de ultieme existentiële helden van de Nouvelle Vague. In Melvilles wereld, tussen wet en criminaliteit, telt alleen de manier waarop iets gedaan wordt, niet het waarom of waartoe. Zo krijgen we nooit te weten wat de achtergronden zijn van de personages. Waarom zat Corey vast, waarom werd Vogel per trein getransporteerd, hoe zit het met de ex-politieagent, die duidelijk een drankprobleem heeft? We leren ze kennen niet door wat ze zijn maar door wat ze doen.

‘Ils ne sont pas bavards‘, zoals Mattei opmerkt wanneer hij de bewakingsbeelden van de overval bekijkt. Dit drukt perfect uit waar Melvilles kracht ligt. De bijna een half uur durende actiescène is eigenlijk het tegenovergestelde van actie, maar desondanks toch een van de meest spannende uit de filmgeschiedenis. Over de hele film hangt trouwens diezelfde spanning, voornamelijk door de sfeervolle jazz-score en het uitmuntende maar kille acteerwerk van de vier hoofdacteurs.

Behalve de typische Alain Delon maakt ook Bourvil indruk met zijn rol. Le cercle rouge was een van zijn laatste films, hij was ten tijde van de opnames al ongeneeslijk ziek. Dit gegeven voegt alleen maar toe aan het tragische karakter van de film. Als in een klassieke Griekse tragedie stevenen alle personen onvermijdelijk af op het einde, zonder iets aan hun lotsbestemming te kunnen veranderen.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Le cercle rouge”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Op deze website gebruiken we cookies, kleine bestanden waarmee informatie op je computer wordt bewaard en die uitgelezen kunnen worden door de website die ze plaatst. In ons geval gaat het om functionele cookies, cookies voor analyse en cookies voor advertentieweergave. Door het toestaan van deze cookies heb je een betere gebruikservaring op de website en stel je ons in staat om je zo goed als mogelijk te bedienen van informatie over christelijke boeken.  Privacybeleid