Beschrijving
Ma nuit chez Maud is de derde film in een reeks van zes ‘Contes Moraux’ van regisseur Eric Rohmer. Het was de eerste film van Rohmer die een breed publiek trok en de regisseur wereldwijde bekendheid gaf. De film werd genomineerd voor twee Oscars en won diverse andere filmprijzen. In Ma nuit chez Maud (Mijn nacht bij Maud) verkent Rohmer het thema van de vrije wil en ‘de gok van Pascal’: als je moet kiezen tussen een kleine kans op oneindig veel geluk en een grote kans op ongeluk, kun je het beste wedden op die kleine kans, hoe klein die ook is. Rohmer, eens hoofdredacteur van het Nouvelle Vague filmtijdschrift Cahiers du cinéma, had zijn wortels in de literatuur, en betrok dan ook veel literaire elementen bij zijn films. Lange dialogen, filmische metaforen, en een karakterontwikkeling die voornamelijk plaatsvindt door wat gezegd wordt, en minder door wat er daadwerkelijk in beeld gebeurt.
Jean-Louis is een gelovige, praktiserend katholiek, die op een zondag tijdens de mis een blond meisje ziet, Françoise. Hij neemt zich voor met haar te trouwen, maar mist vooralsnog de moed om haar te benaderen. Jean-Louis ontmoet vervolgens een oude schoolvriend, Vidal, een overtuigd communist, met wie hij bijpraat. Jean-Louis is een man van principes, die bijvoorbeeld liefde en seksualiteit onlosmakelijk aan elkaar verbindt. Vidal nodigt hem uit bij een vriendin van hem, Maud. Ze brengen de avond door, pratend over filosofie, moraal, religie en het leven. Na verloop van tijd begint het te sneeuwen, en Vidal keert terug naar zijn huis. Maud weet Jean-Louis over te halen nog even te blijven en de nacht bij haar door te brengen.
Aan de basis van het handelen van Jean-Louis staat zijn morele overtuiging. In zijn zoektocht naar ware liefde en een gelukkig, getrouwd leven, laat hij zich niet overhalen tot een misstap, zelfs niet wanneer hij een prachtige vrouw ontmoet, met wie hij de mogelijkheid heeft een korte, passionele nacht te beleven. In plaats daarvan geeft zijn morele overtuiging hem kracht om voor een onzekere afloop te kiezen en op zijn droomvrouw Françoise af te stappen. Door plezier op korte termijn af te wijzen hoopt hij op de lange termijn een oneindig groter geluk te bereiken.
In de discussies met Maud en Vidal blijkt dat de instelling van Jean-Louis allesbehalve vanzelfsprekend is. Hierdoor toont regisseur Rohmer en fascinerend tijdsbeeld van drie verschillende opvattingen over moraal en levenswijze. Met pakkende, intelligente en geestige dialogen weet hij de aandacht van de kijker vast te houden tot aan het eind, geholpen door de sensuele aantrekkingskracht die acteurs Jean-Louis Trintignant en Françoise Fabian voor elkaar tonen. Het helpt voor het begrip van de film om wat bekend te zijn met de filosofie van Blaise Pascal, maar Ma nuit chez Maud is zeker geen theoretische verhandeling over liefde, lust en religie. In zekere zin juist het tegenovergestelde, want in de film wordt getoond hoe de theorie werkt in de praktijk.
Ma nuit chez Maud is een onmiskenbaar meesterwerk in de traditie van de Nouvelle Vague. De documentaireachtige, realistische stijl, het besneeuwde Clermont-Ferrand, de intrigerende dialogen, de fascinerende personages, alles werkt mee en geeft de film zijn tijdloze charme.
Recensies
Er zijn nog geen beoordelingen.