# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Ressources humaines

Geregisseerd door Laurent Cantet

Een film uit 1999, met Chantal Barré, Danielle Mélador, Jalil Lespert, Jean-Claude Vallod, Lucien Longueville, Michel Begnez, Véronique de Pandelaère

Categorie:

Heb jij deze film gezien? Laat dan nu je review achter!

Koop deze film »

Beschrijving

De film Ressources humaines (Personeelszaken) is de veelgeprezen debuutfilm van regisseur Laurent Cantet. Cantet, die in 2008 de Gouden Palm won met zijn film Entre les murs, onderzoekt in deze film de diepere problematiek achter de verlaging van de werkweek van 39 naar 35 uur, in de tijd dat de film uitkwam een groot thema in de Franse politiek en onder Franse arbeiders. Alleen de hoofdrolspeler in de film is een professionele acteur, voor de rest gebruikte Cantet voornamelijk werkloze arbeiders. Net als Entre les murs geeft Ressources humaines een duidelijk en politiek geëngageerd beeld van Cantets gedachten over de huidige inrichting van de Franse maatschappij. Dit alles leverde de film twee Césars en diverse internationale filmprijzen op.

Franck is een jonge en ambitieuze student die voor een bedrijfsstage vanuit Parijs terugkeert naar het troosteloze arbeidersdorp waar hij is opgegroeid. Daar loopt hij stage op een vrij slechtdraaiende fabriek waar zijn vader al dertig jaar werkt en waar zijn zus sinds kort ook een baan heeft gevonden. In het begin lijkt er nog niets aan de hand te zijn, maar al snel wordt duidelijk dat er een niet te ontkennen verschil is tussen de positie van Franck en zijn vader: Franck zit bij de directie van de fabriek, zijn vader is slechts een eenvoudige arbeider. Franck wil zich duidelijk bewijzen tegenover het hoofd van personeelszaken en de directeur, hij is een voorstander van de 35-urige werkweek, en heeft zo zijn ideën over hoe deze in de fabriek ingevoerd zou kunnen worden. Al direct vanaf het begin ziet hij zich geplaatst tegenover een lastige vakbond, die alleen maar tegen lijkt te werken om het tegenwerken, en niet echt harde argumenten heeft.

Natuurlijk sympathiseert Franck met de directeur, die veel vertrouwen heeft in de capaciteiten van de jonge student, en hem dan ook aanbiedt een goed woordje te doen zodat hij na zijn stage bij een zusterbedrijf een baan zou kunnen krijgen. Dan komt Franck echter een geheim document onder ogen dat hem lijnrecht tegenover de directie plaatst. Dit zorgt ervoor dat hij na gaat denken over hoe het er in de fabriek aan toe gaat en het brengt in hem allerlei vragen op over zijn afkomst, problemen die samenhangen met sociale mobiliteit: in tegenstelling tot zijn familie heeft hij uitzicht op een goede baan en een goed salaris.

Het nogal kil aandoende onderwerp, arbeidsproblemen in een fabriek, wordt in de Ressources humaines op een zeer menselijke manier belicht, wat ervoor zorgt dat de film verre van saai is. Cantet wilde met zijn film wijzen op de bizarre contradictie van het woord “Ressources humaines”. De directie gaat met het personeel om alsof het om simpele goederen gaat, niet om mensen met een eigen verhaal, een eigen verleden en eigen wensen. De hoofdpersoon Franck wordt door acteur Jalil Lespert zeer overtuigend neergezet. Niet alleen op zijn stageplek krijgt hij te maken met allerlei nieuwe ervaringen, ook komt er een kloof tussen hem en zijn vader tot uiting, een kloof die meer is dan een generatiekloof. Wrang is dan ook nog dat juist door zijn toedoen, de enquête die hij laat uitvoeren onder het personeel, de directie kans ziet om buiten zijn medeweten om plannen te ontwikkelen, om naar aanleiding van de uitkomsten van de enquête een deel van het personeel te ontslaan. Interessant is vervolgens ook dat Cantet niet voor de makkelijkste oplossing heeft gekozen om alles weer goed te laten komen tussen vader en zoon, nee, beiden leven voortaan duidelijk in gescheiden werelden, met ieder onoverbrugbare ideën over hun plaats in de maatschappij.

Cantet legt, zoals in al zijn films, een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de acteurs, die daarin echter nauwelijks tekortschieten. De problemen worden levensecht door het spel van de acteurs en zij zorgen er ook voor dat de sociale kanten van politieke beslissingen zuiver, inspirerend en vooral realistisch opgetekend kunnen worden.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Ressources humaines”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Op deze website gebruiken we cookies, kleine bestanden waarmee informatie op je computer wordt bewaard en die uitgelezen kunnen worden door de website die ze plaatst. In ons geval gaat het om functionele cookies, cookies voor analyse en cookies voor advertentieweergave. Door het toestaan van deze cookies heb je een betere gebruikservaring op de website en stel je ons in staat om je zo goed als mogelijk te bedienen van informatie over christelijke boeken.  Privacybeleid