# Type minstens 1 karakter om te zoeken # Klik op enter om te zoeken of ESC om te sluiten

Beschrijving

De Franse regisseur Mia Hansen-Løve maakte met Un amour de jeunesse haar derde speelfilm. Ze beschouwt deze laatste film als het derde deel van een soort drieluik, gegroepeerd rond dezelfde thema’s. Na Tout est pardonné en Le père de mes enfants speelt ze in deze film opnieuw met onderwerpen als rouw, scheiding, de voorbijgaande tijd, eenzaamheid en lot. De film is geïnspireerd door gebeurtenissen uit haar eigen leven, haar eigen ervaringen bepalen dan ook de toon van de film. Met deze film sloot de regisseur naar eigen zeggen een hoofdstuk voor zichzelf af, een volgende – al geschreven – film zal qua thema in elk geval heel anders worden. Een hoofdrol is er voor de nog jonge actrice Lola Créton, die eerder al te zien was in Barbe Bleue van regisseur Catherine Breillat.

“Als je me verlaat zal ik je doden, en dood ik mezelf daarna.” Met deze zin laat de 15-jarige Camille (Lola Créton) weten aan haar vier jaar oudere vriendje Sullivan (Sebastian Urzendowksy) dat ze zonder hem niet kan leven. Die stelt op zijn beurt dat hij ook niet zonder haar kan – maar toch besluit hij haar te verlaten. Het avontuur lokt, de vrijheid roept, en volgens hem moeten ze allebei ervaringen opdoen los van elkaar. Ze beleven een laatste passionele, onbezorgde zomer op het platteland in de buurt van de rivier de Loire. Maar aan het eind van de zomer vertrekt Sullivan naar Zuid-Amerika. In het begin schrijft hij nog geregeld en houdt Camille op een kaart bij waar Sullivan zich bevindt. Enige tijd later stopt hij met schrijven, het valt hem te zwaar. Camille raakt in een diepe depressie.

Vier jaar later studeert ze architectuur en lijkt haar leven weer op de rails. Ze leert een van haar docenten beter kennen en samen vormen ze een stabiel koppel. In veel opzichten is hij het tegenovergestelde van haar eerste vriendje, en hij biedt wat Sullivan niet kon bieden. Maar wanneer ze hoort dat Sullivan weer in Frankrijk is, gaan haar gedachten naar vroeger en zoekt ze hem weer op. Ze blijkt nog niet helemaal over haar jeugdliefde heen te zijn.

Het obsessieve van een jonge jeugdliefde wordt overtuigend in beeld gebracht in Un amour de jeunesse. Camilles liefde voor Sullivan is onvoorwaardelijk en tegelijk veeleisend. Voor haar zal die eeuwig duren en bestaat er geen leven zonder hem. Dat ze volledig instort wanneer Sullivan vertrekt is weinig verrassend, dat ze er weer bovenop komt al evenmin. Actrice Lola Créton, ten tijde van de opnames slechts 16 jaar, steelt de show in een rol waarin ze au naturel veel verschillende emoties moet tonen.

De hand van regisseur Mia Hansen-Løve laat zich vooral zien in de tegenstellingen in de film. Sullivan, een wat dromerig type, staat tegenover de stabiele docent Lorenz. Die tegenstelling wordt versterkt door de omgeving waarin beide liefdes zich afspelen, het platteland en de stad. Ook de muziekkeuze is afgestemd op beide tegenstellingen. Aan het eind van de film lijkt de hoofdpersoon ook echt gegroeid te zijn en voelt ze zich sterk genoeg om zich door de stroom te laten meevoeren, de stroom van het leven die je leidt en verder voert.

Un amour de jeunesse is geen film voor een groot publiek, maar meer voor de fijnproevers. Hansen-Løve is een subtiel regisseur die opvalt door haar realistische stijl en onuitgesproken beelden, en zich met haar thematiek plaatst in een rijtje illustere voorgangers in de Franse filmgeschiedenis, teruggaand tot de Nouvelle Vague. Een klein drama over de impact van een jeugdliefde op het latere leven. Voor iedereen die ook nog wel eens melancholiek terugdenkt aan vroeger, toen emoties nog sterker waren dan verstand en het leven nog niet vertroebeld werd door bijzaken.

Recensies

Er zijn nog geen beoordelingen.

Geef als eerste een beoordeling voor “Un amour de jeunesse”

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven