Hoge salarissen van Franse acteurs onder vuur
In Frankrijk is discussie uitgebroken over de hoogte van het salaris van acteurs en actrices. Vincent Maraval, producent en distributeur bij maatschappij Wild Bunch, heeft in een artikel in Le Monde de aanval geopend op de hoge salarissen die in de Franse filmwereld gangbaar zijn. Volgens hem is het niet langer vol te houden dat Frankrijk naar verhouding de best betaalde acteurs heeft, terwijl films over het algemeen minder opleveren dan ze kosten. De Franse filmindustrie steunt daarbij ook nog eens zwaar op subsidies van de staat.
Maraval betoogt in zijn artikel dat Franse films gemiddeld het op een na duurst zijn qua productiekosten, na Hollywood. Een film maken kost in Frankrijk gemiddeld 5,4 miljoen euro. Hij vergelijkt dat met de onafhankelijke Amerikaanse films: die kosten slechts 3 miljoen euro. Voor een groot deel gaat het totaalbedrag van de productie op aan salarissen van de acteurs. “Waarom krijgt een acteur als Vincent Cassel voor zijn rol in Black Swan (wereldwijde opbrengst: 226 miljoen euro) 226.000 euro, terwijl hij voor Mesrine 1,5 miljoen euro krijgt (waarvan de opbrengst slechts 22,6 miljoen euro was)?” Ook haalt hij de recentste Asterix-film aan, die 60 miljoen euro gekost heeft, evenveel als een gemiddelde Tim Burton-film, terwijl ‘slechts’ 4 miljoen Fransen ervoor naar de bioscoop gingen.
Volgens Maraval ligt de schuld niet bij de acteurs, maar bij het systeem, dat kan bestaan bij de gratie van subsidies. Van elk verkocht filmticket gaat in Frankrijk namelijk een deel direct weer naar de Franse filmindustrie. Daarnaast dragen de Franse publieke omroepen bij aan de productie van veel films. Maraval stelt in zijn artikel als oplossing voor om de salarissen voor acteurs per film op een maximum van 400.000 euro vast te stellen. Pas als een film meer oplevert dan hij gekost heeft, zou daar dan nog wat bij kunnen komen.
Reacties
De reacties op het artikel van Maraval zijn zowel negatief als positief. Sommigen vinden dat hij nog niet ver genoeg gaat, anderen zijn bang dat de discussie uiteindelijk een einde gaat maken aan het Franse financieringssysteem van films, onderdeel van de ‘exception culturelle’, een wettelijk stelsel om de Franse cultuur te bevorderen. De Franse regering, onder leiding van François Hollande, maakt namelijk werk van het verminderen van salarissen in de publieke sector en zoekt naar meer manieren om te bezuinigen. Het stopzetten of verminderen van subsidies aan de filmindustrie zou betekenen dat jaarlijks veel minder Franse films gemaakt kunnen worden.
Enkele van de salarissen waar kritiek op is: Dany Boon kreeg 3,5 miljoen voor Un plan parfait, die 1,2 miljoen bezoekers trok. Ook kreeg hij 1 miljoen euro voor enkele minuten speeltijd in de nieuwste Asterix-film. Vincent Cassel, Jean Reno, Marion Cotillard, Gad Elmaleh, Guillaume Canet, Audrey Tautou en Léa Seydoux krijgen elk tussen de 500.000 euro en 2 miljoen euro terwijl ze op de wereldwijde filmmarkt slechts tussen de 50.000 en 200.000 euro verdienen per filmrol. Daniel Auteuil, wiens laatste vier films flopten, blijft 1,5 miljoen euro vangen voor films die mede geproduceerd worden door het publieke France Télévisions. De film Populaire, met Romain Duris, kostte evenveel als het Oscar-winnende Black Swan.
De discussie over de hoogte van de salarissen volgt op de polemiek die uitbrak met het vertrek van de Franse acteur Gérard Depardieu naar België, als gevolg van strengere belastingwetten voor de superrijken in Frankrijk. Die regels zijn onlangs door het Constitutionele Hof in Parijs verworpen omdat de nieuwe wet in strijd met de grondwet zou zijn.